Green Hornet 3D

Seth Rogen spelar superhjälten Green Hornet som tillsammans med sin sidekick Kato vill göra sig ett namn och sätta skräck i både polisen och skurkarna. Regissören Michel Gondry hade en budget på ungefär $100.000.000 mer än vad han någonsin haft tidigare. Fransmannen bakom Eternal Sunshine of the Spotless Mind lär tyvärr inte få det förtroendet igen. Men han har gjort intressanta filmer med lägre budget tidigare. Efter Green Hornet har han gjort The We and the I och är sverigeaktuell med Dagarnas skum.

green hornet 02

Britt är son till tidningsmannen James Reid (Tom Wilkinson, Valkyria) och växer upp med en guldsked i munnen. Någon egen talang har han aldrig behövt visa upp och utnyttjar pappas rikedom genom att leva det goda livet. När hans pappa oväntat dör får Britt ärva tidningen The Daily Sentinel och lär känna familjens mekaniker Kato som visar sig ha dolda talanger. I hemlighet har Kato uppfunnit utrustning som Britt tycker är som gjord för en superhjälte. Green Hornet är född.

green hornet 05

Jag har ingen aning om vem Green Hornet är. För mig är det bara ett namn som nämnts i superhjältesammanhang. Men den här filmen gillar jag. Den fick svala recensioner och var inte den ekonomiska framgång som väntats. Därför blev jag överraskad när jag hade så roligt när jag såg filmen i samband med DVD-släppet. Green Hornet blir ett skönt avbrott i superhjälteträsket på samma sätt som Kick-Ass var. Den tar inte sig själv på så stort allvar och nöjer sig med att vara rolig underhållning sprängfylld med action. Seth Rogen har själv skrivit manus tillsammans med Evan Goldberg som han även skrivit Supersugen, Grannpatrullen och nu senast This Is the End tillsammans med. Det är inte humor som brukar falla mig i smaken, men i regi av Michel Gondry får humorn vara kortfattad och skämten tjatas inte. Samarbetet mellan Gondry och Rogen är mer lyckat än när Gondry jobbade med Jack Black i Be Kind Rewind.

green hornet 01

Christoph Waltz spelar Green Hornets ärkefiende Chudnofsky och får alldeles för lite speltid. Eller så får han inte det. Det kan bli för mycket av det goda och kanske hade man tröttnat på denna skurk med mindervärdeskomplex om man sett honom för mycket. Actionscenerna får man ibland för mycket av. Med blygsammare action hade budgeten kunnat minskas och Green Hornet hade blivit en framgångssaga i stället. Det ska dock sägas att de spektakulära inslagen är betydligt mer fantasifulla än de brukar vara i andra superhjältefilmer. Jag gillar både kampen i samband med bilbegravningen och den avslutande uppgörelsen på The Daily Sentinel. Stridigheterna är hela tiden gjorda med glimten i ögat och eftersom Britt är en klåpare blir det roligt att se de små insatserna han gör för att ta åt sig äran från den riktiga hjälten Kato.

green hornet 06

3D-versionen som jag nu har sett tillför inte speciellt mycket. Det här är den andra 3D-filmen jag ser i hemmiljö och Green Hornet kan inte jämföras med Jack the Giant Slayer. Men eftersom utgåvan även inkluderar den vanliga 2D-versionen skadar det inte mer än plånboken att köpa den här versionen i stället för standardutgåvan. För filmen tycker jag absolut att ni ska se. Jag har betydligt roligare när jag ser Green Hornet än någon av filmerna som har med Avengers att göra.

Rating: 2.8/5 (4 votes cast)
Green Hornet 3D, reviewed by Mattias Berg on 2013-12-06T07:00:13+00:00 rating 3.5 out of 5

Publicerad den 6 december, 2013