Grimm – Säsong 1

En mörk och blodig policeprocedural som handskas med hamnskiftande monster och där en ättling till bröderna Grimm är utsedd att hålla mörkermakterna stångna.

Vad de flesta människor inte vet är att det bland oss finns varelser, kallade Wese, som hyser en slags djur eller monsteridentitet inom sig som plötsligt kan bryta fram men som för det mesta hålls dold för oss andra. Det finns dock några människor som kan se dessa för vad de är, och det är ättlingar till de kända bröderna Grimm som egentligen var en slags tidiga profilers för de olika sorternas Wesen som de hittade och beskrev i sina sagor. Nick är en polis i Portland som plötsligt drabbas av denna Grimmförmåga vilket komplicerar hans relation till flickvännen men också arbetet då det visar sig att en hel del av de brott som begås visar sig vara knutna till wesenvärlden.

För tillfället har film- och TV-världen återupptäckt bröderna Grimm och förutom en film om dem av Terry Gilliam för några år sedan, så kom en Rödluvan 2011 och två Snövit i år. Dessutom hade två TV-serier baserade på sagorna premiär i USA hösten 2011, Once Upon a Time och dess onda tvilling, Grimm. Once Upon a Time bygger på Disneys tolkning av sagorna medan Grimm går tillbaka till originaltexterna, åtminstone vad det gäller atmosfären. Och Bröderna Grimms sagor i original är inget som en modern människa skulle betrakta som lämplig läsning för barn. Följaktligen är serien riktigt mörk och faktiskt rent slaskigt blodig på sina ställen, vilket är förvånande när man inser att det här är en networkserie som går på NBC.

Grimm är en slags märklig blandning av police procedural och skräck, med en släng av internationella konspirationer a la Alias. I denna första säsong bygger serien på avslutade avsnitt med en mystisk längre historia som byggs upp i bakgrunden under seriens gång. Så här inledningsvis lyckas man inte helt att få ihop det här. De avslutade historierna i de enskilda avsnitten blir lite tjatiga efter ett tag; någon blir mördad och ett nytt wesen presenteras som bad guy. Ibland finns det några snäll wesen också som blir offer men för det mesta är varje enskild episod ganska förutsägbar efter de inledande 10 minuterna. Det här problemet är ett arv från alla traditionella polisserier och när man konsumerar hela serien i ett svep som man ofta gör när man köper en box, så blir de upprepningarna verkligen påtagliga. Den mystiska historien som byggs upp i bakgrunden hade kunnat kompenseras om den hade infogats lite smidigare. Nu brakar den in och tar över en episod för att sedan vara helt bort i tre, fyra stycken innan den brakar in och tar över igen. Det blir lite klumpigt men jag förlåter detta till viss del då serier nästan alltid blir lite obalanserade under sina premiärsäsonger, då man ska hitta sin identitet. Jag kan mycket väl tänka mig att den övergripande historien kommer att bättra till sig till nästa säsong men jag är fortfarande lite orolig när det gäller de tjatiga episodintrigerna.

På produktionen har jag dock inga större klagomål. Utomhusscenerna är filmade i och omkring Portland och miljöerna gör sig bra. Nattscener är ofta intressant färgsatta och man lyckas alltsomoftast skapa en lite krypande känsla. Själva förvandlingarna är dataanimerade och jag tycker de fungerar förvånansvärt bra med tanke på att det är något så uppenbart onaturligt som ska visas. Sedan kan jag tycka att en designen av vissa wesen är alldeles för närbesläktat. Jag har lite svårt att hålla isär dem

Skådespeleri och karaktärer är av ganska typiskt TV-seriesnitt, lite tvålfagert, lite präktigt och lite anonymt. Med ett undantag och det är Silas Weir Mitchell som spelar Monroe ,vilken är en slags varulv som försöker hålla sig på den smala stigen med hjälp av cellospel och yoga. Han stjäl varenda scen han är med i och är definitivt den intressantaste karaktären, trots att han bara är skriven som wingman till Nick. Sedan har jag lite svårt för skådespelerskan som spelar Juliette, eller om det är karaktären jag stör mig på; jag kan inte sätta fingret på vad det är men något skaver på den fronten.

Slutligen måste jag ta upp ett ämne som blir ofrånkomligt efter att ha sett ett antal avsnitt av den här serien. I takt med att nedladdning av film och TV ökar så måste bolagen hitta nya sätt att finansiera sin verksamhet som kompensation för bortfallet av intäkter från köp- och hyrfilm. Att skapa produkter helt och hållet sponsrade av ett visst resursstarkt företag skulle kunna vara en väg inser man efter att ha sett Grimm för här är det inte långt borta. Nu pratar vi produktplacering big time. Apple står med i eftertexterna under någon kryptisk rubrik och deras inblandning är uppenbar. Intrycket av den här serien som hänger kvar längst är att det pratas fruktansvärt mycket i telefon. Serien är skriven så att karaktärer hela tiden beger sig åt olika håll och måste hålla kontakt på avstånd. Och naturligtvis använder man iPhone. Och naturligtvis skickar man inte SMS eller använder handsfree utan luren trycks upp i örat, mitt i i bild. Och naturligtvis har man inga skal som skymmer äpplet. Genom hela serien kan det aldrig ha varit mer än fem minuter mellan Appleloggorna, och som sagt, serien är till och med skriven så att man ska kunna visa telefonerna riktigt många gånger per avsnitt. Snart kommer trailers att inledas med: ”Den nya serien från Coca-Cola”.

Grimm är en serie som har sina goda sidor, den är visuellt attraktiv och förvånansvärt våldsam vilket passar ämnet och den har potential om den utvecklar sin lite mer långsiktiga intrig. Men här finns också vissa problem, ser man många avsnitt i rad blir de rejält tjatiga och produktplaceringen är lite väl uppenbar. Det är inte helt oävet, men jag tror att om säsong två fortsätter i det här spåret så hoppar jag av.

Rating: 4.5/5 (2 votes cast)
Grimm - Säsong 1, reviewed by Maria Nystrom on 2012-12-18T07:00:45+00:00 rating 2.5 out of 5

Latest posts by Maria Nystrom (see all)