Grown Ups 2

grown ups 2 01Adam Sandler är tillbaka med ännu en hejdlöst rolig film. I regissörsstolen sitter Dennis Dugan, en av Sandlers hovregissörer, som tidigare regisserat Sandler i mästerverk som Big Daddy, Jack and Jill och Grown Ups. Nu tror jag förvisso inte att man regisserar Sandler. Han skriver och producerar sina filmer själv och får därmed göra vad han vill.

En grupp vuxna män känner sig gamla och ska ha en fest. Så kan man beskriva handlingen. Grown Ups 2 har ett manus som hade varit lämpligt i ett 20 minuter långt sitcom-avsnitt. Mer handling än så finns det inte. Utfyllnaden består av utdragna skämt om karaktärer som jag förmodar att man kunde se i den första filmen.grown ups 2 03Jag kan inte låta bli att tänka att det är så här alla filmer hade sett ut om Göran Hägglunds ”verklighetens folk” fått bestämma. Alla trösklar är nedslipade och tittaren glider runt i ett intellektuellt vakuum som fyllts med en kissande hjort, en svart familj vars enda uppgift är att säga ”whaaat?” i ett högt tonläge, collegekillar som muckar gräl, en man som rapar, fiser och nyser samtidigt och tajta kläder som ska framhäva den sexiga kvinnokroppen och den komiska manskroppen. Det här är den enda filmen jag någonsin har sett där jag blivit så pass generad att jag skrattat. Eller tyckte jag det var kul? Det kändes befriande att se en film som struntat i allt vad god smak innebär och byggts upp enkom på infall. Men roligt är det inte. Det jag skrattar åt är det absurda i att en film som Grown Ups 2 produceras. Hoppas jag.grown ups 2 04Två gånger var det roligt på riktigt. Den ena gången var när David Spade eller Chris Rock (Dödligt vapen 4), har redan glömt vem, det är snart elva timmar sedan jag såg den, ska göra sin enda arbetsinsats för dagen och installera kabel-TV hos en gammal dam. Någon gång mellan 8 och 16 ska han besöka henne. Hellre än att arbeta väntar han utanför hennes hus tills han ser att hon går på toaletten och knackar på först då. Det var roligt. Mot slutet av filmen är det en festdeltagare som klätt ut sig till Boy George och händelser leder fram till att han endast bär vita kalsonger, hatt och peruk. Även detta såg väldigt roligt ut. Den dumma lilla pojken med gigantiskt självförtroende var också lite charmig.grown ups 2 05Adam Sandler är en skam för den judiska humorn. Men jag vet att han har en grupp trogna beundrare som kommer att älska Grown Ups 2. Jag blev mest besviken på att Steve Buscemi (Boardwalk Empire) ställer upp i en sån här film. Man har i alla fall inte tråkigt när man ser filmen. Det är en fascinerande upplevelse. Till skillnad från andra filmer som jag sett med Sandler lyckas Grown Ups 2 gå så pass långt att den träder över kalkongränsen och går in på ett territorium där det dåliga är så dåligt att det nästan, men bara nästan, blir genialt. Om han bara hade släppt sin besatthet över att krysta in ett budskap i sina filmer som tittaren förväntas ta på allvar hade hans filmer kanske varit lättare att skratta bort.

Rating: 5.0/5 (1 vote cast)
Grown Ups 2, reviewed by Mattias Berg on 2014-03-04T12:00:58+00:00 rating 2.0 out of 5

Publicerad den 4 mars, 2014