Grudge Match

bild5

Sylvester Stallone har spelat boxaren Rocky Balboa i ett X antal filmer. Robert De Niro har spelat boxaren Jake La Motta i Raging Bull. Nu är gubbarna runt 70 år och gör filmen Grudge Match som handlar om boxning. Har de känslan kvar? Det återstår att se.

I unga dar möttes rivalerna Henry ”Razor” Sharp (Stallone, Bullet to the Head) och Billy ”The Kid” McDonnen (De Niro, Last Vegas) i boxningsringen. Sedan dess har de hatat varanda mer än något annat. Många år senare vill Dante Slate Jr. (Kevin Hart, This Is the End) ha med de två legendarerna i ett kommande tv-spel. Det hela utvecklas till Grudge Match där de båda åldringarna återigen ska mötas i ringen. Samtidigt möter ”The Kid” sin förlorade son som han har tillsammans med ”Razor’s” gamla flamma Sally (Kim Basinger, Batman). Han har gått i sin fars fotspår och är boxare. Han tar på sig uppdraget att träna ”The Kid”. Under tiden hittar ”Razor” och Sally tillbaka till varandra och kärlek återuppstår. För att promota matchen så försöker de två rivalerna göra reklam tillsammans, vilket såklart misslyckas totalt. Istället blir deras bråk en viral succé och de står sedan för en utsåld arena.

bild4

Att se två välkända skådespelare, som även tidigare har spelat boxare, i ringen igen kan verka spännande och intressant. Själva storyn är bra, men manuset är svagt och fullt av långsamma scener och dåliga skämt. Skådespelet är väl sådär. Stallone mumlar en massa som vanligt och De Niro spelar samma arroganta typ som i de flesta andra filmer. Kim Basinger överspelar och ser plastikopererad ut. Kevin Hart är speedad som vanligt. Den som lyser upp bland skådespelarensemblen är Jon Bernthal, (Snitch) som spelar ”The Kid’s” son, B.J (Ja, det görs ett skämt om den förkortningen). Han har inlevelse och spelar inte över. Han lyckas slå ut de rutinerade skådisarna i filmen med en krokig vänster.

bild2

Om vi ska se till själva boxningsmatchen så kan den vara underhållande om man uppskattar att se Sylverster Stallone’s enorma underläpp svaja i vinden i snabba klipp. Gillar man flygande kroppsvätskor så är denna del av filmen som en kall öl i sommarvärmen. Jag skrattar när jag tänker tanken att se den i 3D. Sitta i tv-soffan och se en gigantisk underläpp nästan ge dig på käften samtidigt som blod, saliv och svett flyger genom rummet. Den roligaste scenen kommer i eftertexterna där Dante Slate Jr. försöker få Mike Tyson och Evander Holyfield att drabba samman på samma sätt som Razor och The Kid, vilket inte fungerar vidare bra förrän Dante erbjuder Holyfield en roll i The Hangover 4. Just matchen mellan Tyson och Holyfield 28 juni 1997 slutade med att Tyson tog en smakbit av Holyfields ena öra, vilket det såklart skämtas om i denna sekvens.

Nu när jag har avslöjat det roligaste i filmen så finns egentligen ingen anledning för er att se den. Om ni inte gillar ovan nämnda sekvenser naturligtvis. Då är det en film för er, men resan dit är långsam, väldigt, väldigt långsam. Hade det varit lite mer tempo i filmen så hade den kunnat få något högre betyg, men tyvärr gubbar, det blir ett lågt betyg för er.

Grudge Match , reviewed by Fredrik Nyström on 2014-06-05T07:00:11+00:00 rating 1.0 out of 5
Fredrik Nyström
Hälsingepojk som blev skåning. Ser gärna en skitrolig komedi eller en sprängfylld actionrulle. Försöker lära mina två barn att uppskatta Disney och Pixar, utan framgång. "I don't need you to tell me how fucking good my coffee is, okay? I'm the one who buys it. I know how good it is."
Fredrik Nyström

Latest posts by Fredrik Nyström (see all)

Publicerad den 5 juni, 2014