Guardians of the Galaxy

guardians03Ifall du kopplar Marvel till superhjältar är du givetvis helt rätt ute. Filmer med Iron Man, Captain America och Hulk har varit omöjligt att undgå om du vandrat förbi filmhyllorna. Det har bokstavligen gödslats med superhjältefilmer inte bara från Marvel utan även från DC.

Guardians of the Galaxy är för den oinsatte en mindre känd serie från Marvel och även för den insatte kom Marvels val att göra film av just denna serie som en överraskning. Guardians of the Galaxy är lättsam, rolig och fullpackad med action. Du behöver inte känna till något om serien innan utan det är bara att luta sig tillbaks med popcornskålen och svepas med i äventyret.Guardians00

Filmen börjar året 1988 med att den unge Peter Quill sitter i en sjukhuskorridor och lyssnar på sin Sony Walkman. Blandbandet har texten ”Awesome Mix Vol. 1” och är fylld med 70-talsmusik som Quills cancersjuka mamma har spelat in till honom. När Quills mamma dör några minuter senare flyr pojken ut från sjukhuset till gräsmattan framför. Då uppenbarar sig ett rymdskepp och tillfångatar honom.Guardians04

Snabbt hopp 26 år fram i tiden och Quill (Chris Pratt) har vuxit upp till rymdäventyrare och är känd som Star-Lord eller kanske inte känd, men det är det han kallar sig i alla fall. På en av sina upptäcktsfärder hittar Quill en sfär med farliga och kraftfulla egenskaper. Redan på den övergivna planeten där han hittar sfären blir han hett villebråd och det verkar som om alla är ute efter sfären. Under sitt äventyr får han ett gäng följeslagare med sig. Rocket (Bradley Cooper) en genetiskt modifierad tvättbjörn, Groot (Vin Diesel) som ser ut som ett stort träd, Dax the destroyer (Dave Bautista) en krigare som inte förstår sarkasm och slutligen Gamora (Zoe Saldana) en grönhyad alien som är dotter till superskurken Thanos, som vill förgöra en ärkefiende med sfären. Med ett pris på sitt huvud upptäcker Quill att sfären kan användas som ett massförstörelsevapen och utan att egentligen vilja det har han och hans brokiga gäng blivit galaxens beskyddare.Guardians02

Även om berättelsen är något tillgjord ger regissören James Gunn tillsammans med manusförfattaren Nicole Perlman oss ett lättsamt matinéäventyr i högt tempo med skön sarkasm. På något sätt vandrar tankarna mot Indiana Jones och Spaceballs. Lägg därtill blandbandet med skön 70-talsrock. Blandandet av genres är kanske inte något som alla sväljer, men jag tycker det fungerar riktigt bra.Guardians01

Det som jag funderar över när jag ser Guardians of the Galaxy är däremot ifall den yngre generationen hänger med i alla referenser? Det finns utan tvekan stora mängder referenser till 70- och 80-talet och utan koll på popkulturen från dessa årtionden förmodar jag att vissa delar bara passerar obemärkt förbi. För Guardians är en film som jag tror man får mest ut av om man är uppväxt med Steven Spielberg-filmer, blandband och serietidningar. Det är lika delar sci-fi och nostalgitripp. Karaktärerna är utan tvekan styrkan och även om berättelsen är något ansträngd i inledningen är Guardians of the Galaxy två timmar av skön verklighetsflykt.

Rating: 4.2/5 (5 votes cast)
Guardians of the Galaxy, reviewed by Mats Lundberg on 2014-12-25T12:00:10+00:00 rating 4.0 out of 5

Publicerad den 25 december, 2014