Gubben i stugan
Rating: 4.7/5 (7 votes cast)

Gubben i stugan

Världen förändras konstant. Människan är i stort sett den samma som på stenåldern rent biologiskt, men omgivningen och kontexten har ändrats. Vardagsliv och stress. Bilar och avgaser. Gatumusikanter och tidtabeller. Detta påverkar alla, eller åtminstone nästan alla….

Gubben i stugan 01

Ragnar Fredriksson. Ja, så hette han. Ragnar är en kvarleva av något som varit. Något som passerat för att aldrig återkomma igen. Ett minne av en svunnen tid och ett svunnet Sverige. Ragnar bor ensam i en stuga i skogen. Det har han gjort länge. Han har arbetat hela sitt liv i skogen och bor nu på ålderns höst kvar i sitt hem och lever livet precis som alltid. Det är långt från allfartsvägarna. Någonstans i Dalarnas Finnskogar ligger Kestina och Ragnars torp. Ragnar lever sitt liv i det lilla torpet. Han odlar sin egen mat, fixar sin egen ved och ser till att allt på det lilla torpet sköts. Precis som förr. Dasset ligger ute på gården. Maten finns i matkällaren. På vintern måste nyckeln till matkällaren värmas på spisen för att tina det genomfrysta låset. I min soffa, i mitt teknologifyllda hem far reflektionen genom huvudet, jag ifrågasätter inte varför han värmer nyckeln, jag undrar varför han låser låset alls. Risken för att någon obehörig ska komma dit verkar minimal och låset verkar ändå vara undermåligt för att hålla någon utanför. Det finns el i torpet, men vatten hämtas ändå i en källa på gården. Ragnar är en fåordig man, men jag förmodar att filmaren Nina Hedenius instruerat Ragnar att inte tala med henne och kameran. Om Ragnar är ensam hela året vet jag inte, men inga sekvenser med andra människor finns med i hela filmen om vi bortser från ett telefonsamtal där Ragnar pratar lite om vädret med någon. Året går och Ragnar gör de saker han gör varje år. Han slipar lien, han sätter potatis, han fixar med pumpen och han äter falukorv.

Gubben i stugan 03

Det är nästan som att hamna i en bok av Slas. Stig ”Slas” Cleasson var en mästare på att beskriva det Sverige som en gång varit och Ragnar i Kestina skulle ha kunnat vara en av hans karaktärer. Hos Ragnar är det mesta sig likt och innerst inne tror jag att Ragnar vet om att han är ett utdöende släkte. Ragnar själv ska givetvis inte dö, åtminstone inte än på många år. Filmen spelades in 1996 och Ragnar levde faktiskt till mars i år (2013) och bodde kvar i stugan länge. Ragnar är ingen motståndare till nymodigheter. Han har radio, kassettbandspelare och dammsugare, men inget indraget vatten eller avlopp heller för den delen. Vedspis är det som gäller, både för matlagningen och varmvattnet. Om nu inte badkaret ute på ängen ska användas för där har Ragnar en vattenvärmare som han eldar i innan badet.

Gubben i stugan 02

Kan något som detta verkligen vara intressant? Ja, jag tycker det. Det är ingen action och ingen dialog och tempot är lågt. Jag är imponerad av människor som Ragnar. Han levde inte i sin stuga i skogen för att bevisa något. Han levde där för att det var hans liv. Rent berättarmässigt höjs filmen av det fina fotot och Nina Hedenius känsla för detaljer. Jag hinner flera gånger under filmen tänka på mitt eget stressade liv och att Ragnars liv och leverne inte alls verkar helt fel. Jag ser det stora i enkelheten och ensamheten. Fast jag kanske är diskvalificerad eftersom jag redan bor med halvannan kilometer till närmsta granne. Gillar du lågmälda dokumentärer som talar för sig själva (och det helt utan dialog eller berättarröst) så är det bara att sätta dig ner en dryg timme och se detta.

Filmen finns att se i SVT:s Öppet arkiv.

Rating: 4.7/5 (7 votes cast)
Gubben i stugan, reviewed by Joakim Helmbrant on 2013-05-17T07:00:47+00:00 rating 4.5 out of 5