Guild Wars 2
Rating: 5.0/5 (1 vote cast)

Guild Wars 2

När World of Warcraft brakade in på MMO-scenen hade konceptet varit igång länge. Sedan Rogue och Dungeon på tidigt 80-tal har det alltid funnits en fascination att spela med andra som befinner sig på andra platser.

Det har funnits mängder med olika MMOs, det första grafiska var Air Warrior, men den genre som dominerat genom åren är rollspel i olika skepnader, sedan 2004 har den ohotade kungen varit World of Warcraft. Många spel har utmålats som Warcraft-dödare, The Lord of the Rings Online, Warhammer Online: Age of Reckoning, Star Wars: The Old Republic men ingen av dem har lyckats särskilt väl. Ett år efter WoW hade släppts på marknaden kom ArenaNet ut med sitt Guild Wars, som snabbt blev populärt, framförallt då det inte fanns någon månadskostnad. En annan skillnad, var att det i högre grad fokuserade på PvP (player vs player), än andra MMOs. 2007 meddelade utvecklaren att man höll på att jobba på en uppföljare och nu i augusti 2012 kom då äntligen Guild Wars 2.

Låt mig först göra klart en sak, jag är ingen MMO-expert. Jag har spelat ett gäng MMOs i mina dagar så som World of Warcraft, The Lord of the Rings Online, Star Wars Galaxies, Eve Online och Anarchy Online. Så jag har en viss erfarenhet kring dessa spel men jag har aldrig varit någon som plöjt ner timmar och åter timmar i ett spel. Så se detta som en recension från ett ”casual fan”.

Den stora nyheten, som har varit ArenaNets trumfkort, är att Guild Wars 2 är ett spel där dina handlingar spelar verklig roll och påverkar historien. Du börjar med att välja ras och klass samt ett antal egenskaper som kommer att påverka ditt öde. Satt 250 år efter det första spelet kämpar din hjälte med andra för att besegra fem drakar som terroriserar världen. Det första som jag märkte var att de obligatoriska uppdragen som finns i varje MMO inte är utformade på samma sätt i Guild Wars 2. Istället finns här en huvudhistoria som berättas för mig och där, beroende på vilka val jag gör, kan utspela sig på en mängd olika sätt. För oss som har spelat rollspel genom åren är detta inget nytt men att försöka att införliva detta i ett MMO är något jag aldrig har varit med om tidigare. Och det fungerar överraskande bra, jag sveps snabbt in i historien. Visst finns det de obligatoriska sidouppdragen men det är inte längre de pliktskyldiga ”gå ut och slå ihjäl 200 grisar” utan de skapar sin egen historia. Allt eftersom du upptäcker mer och mer på kartan ser du fler och fler sidouppdrag som du kan välja att ta dig an. Dessa sidouppdrag kan också förstärka dina egenskaper vilket påverkar huvudberättelsen.

Allt flyter på i den takt som du bestämmer och inget känns påtvingat eller forcerat. Redan här märker jag som spelare att Guild Wars 2 är ett MMO som är mycket lättare att komma in i än många andra. En annan sak är att du här får erfarenhetspoäng för allt du gör, dels förenklar det hela processen att stiga i nivåer och dels så uppmanar det spelare att utforska världen runt omkring honom. Du behöver inte heller prata med alla för att få uppdrag, vissa syns direkt på din skärm när du kommer in i ett område på kartan (och försvinner när du går därifrån). Väldigt smidigt och dynamiskt. En annan smart sak är att din nivå skalas ner när du kommer in i ”lättare” områden vilket gör motståndet svårare medan sakerna du kan få tag på är i förhållande till din originalnivå. Vad det innebär är att det numera lönar sig att finkamma varje område även om du har en väldigt hög nivå. Sedan har vi världshändelserna. När du är ute och går i världen kan det ibland dyka upp en världshändelse som kräver de närmaste hjältarna för att lösas. Oftast börjar det harmlöst, med en lite grupp med fiender, men snart växer det hela i skala och kräver en stor grupps hela skicklighet för att besegra bossen. Dessa händelser är riktigt intressanta då de triggas av saker och ting som spelarna inte påverkar och plötsligt kan man slängas in i strid med en grupp med människor som råkar befinna sig i samma område.

Striderna är markant annorlunda mot andra MMO. Guild Wars 2 försöker frånkomma de traditionella rollerna som tynger ner spelen idag och gå mot ett mer balanserat och friare system. Glöm allt du har lärt dig om tanks och healers, här har alla liknande krafter och det gäller att utnyttja dem på bästa sätt för att lyckas. Du har fem knappar som är förknippade med ditt vapen och fem som är mer allmänna och styrs av vilket yrke du har. Men alla har någon form av helande krafter och du kan ha ett alternativt vapen som du byter till snabbt genom en knapptryckning. Det gör att du kan variera dig otroligt i spelet. Jag kunde börja en strid på avstånd med pilbåge och AoE-attacker för att sedan röra mig in och byta till svärd och sköld och suga upp skada och dela ut stryk i närstrid för att röra mig ut på avstånd igen och fortsätta använda pilbågen. Detta gör att du som spelare aldrig blir låst till en roll. Och genom att kombinera attacker kan du dela ut rejält med skada. För mig som inte är så van eller någon expert på MMO var detta ett välkommet inslag då jag aldrig kände att jag behöva välja en viss roll och sedan hålla fast vid den.

Både grafiken och ljudet gör sitt bästa för att du skall känna dig som en del av historien. Det är klassisk high fantasy och Guild Wars 2 låtsats inte vara något annat. Men det fungerar riktigt bra, mycket tack vare fin grafik och imponerade musik. Dialogen är ibland lite ostig men det kan jag leva med. Själva berättelse flyter på bra och är så där episk som jag förväntar mig av ett fantasyspel idag.

Så vad är nackdelarna då? Den första nackdelen är storleken på spelet. Du har ingen tutorial eller starthub som lär dig det du behöver veta utan du lär dig allteftersom som du upptäcker. Vilket kan vara frustrerande för ibland är det inte alltid klart vad du behöver göra eller var du kan få tag på saker och ting. Det gör att en hel del tid spenderas med att gå runt i världen och försöka lista ut saker och ting som borde vara självklara.

Guild Wars 2 känns som ett överkomligt MMO-spel som detta till trots har ett djup och en bredd att utmana även de mest kräsna fans av genren. Frågan är om spelet kommer att hålla i längden och om spelarna kommer att finnas kvar, en del har redan höjt kritiska röster för att de tycker att end game var alldeles för svagt, men om det kommer innebära någon större påverkan återstår att se. Men med ingen månadskostnad tycker jag alla borde prova spelet i varje fall, chansen finns att du blir positivt överraskad även om du inte är ett MMO-fan.

Rating: 5.0/5 (1 vote cast)
Guild Wars 2, reviewed by Pär Wirdfors on 2012-09-18T12:00:50+00:00 rating 4.0 out of 5

Publicerad den 18 september, 2012