Gymkata

Gymkata

Det bästa med Gymkata är att den tar sig själv på fullaste allvar. Människorna som arbetade med filmen hade inga som helst intentioner att göra en hysteriskt dålig film. Att den här filmen lyckades passera nålsögat till finansiering är dess största bedrift.

Gymkata 01

Förutsättningarna för berättelsen i Gymkata är minst sagt bisarra även med åttiotalets mest underliga B-filmer som måttstock. Den olympiske gymnasten Jonathan Cabot (gymnasten Kurt Thomas första och sista roll) blir rekryterad av en ljusskygg amerikansk regeringsorganisation. Hans uppdrag är att infiltrera landet Parmistan och deltaga i ”The game”. Ni förstår den som vinner tävlingen får en önskning uppfylld av Parmistans Khan och amerikanerna vill sätta upp en satellitstation i Parmistan som ska användas i ”Star Wars”-projektet. Visst låter det bra?gymkata6

Att regissören Robert Clouse lyckades får finansiering till Gymkata berodde förmodligen på att han regisserat Bruce Lee-filmerna Game of Death och den legendariska Enter The Dragon tidigare. Något att beakta är att Clouse var döv och fokuserade helt på det visuella i sina filmer och hade en assisterande regissör som hade koll på ifall replikerna hade levererats på ett bra sätt. Även om han försökte kunde han aldrig nå mer framgång än med sina två Bruce Lee-filmer.

Frågan varför inte militären inte skickar en specialtränad supersoldat istället för gymnast på ett så farligt uppdrag lämnas obesvarad genom hela filmen. Jonathan sätts i händerna på Tadashi Yamashita, som ni säkert känner igen från American Ninja, som ska träna honom att överleva ”the game”. Vår hjälte möter sin guide tillika kärleksintresse som inte säger ett ord den första halvtimmen av filmen för att sedan inte hålla tyst en sekund resten av filmen. Varför vill då Jonathan åka och deltaga i ”the game”? Jo, för att hans pappa mystiskt försvann när han deltog i gatloppet som är ett mer passande namn på vad tävlingen går ut på.

gymkata2

Det är ingen tvekan om att Gymkata är en helt galen film. Det är inte nyfikenheten om vad som kommer hända i berättelsen eller vem som kommer vinna tävlingen som gör att du kommer vilja se vidare. Nej, det är nyfikenheten om vad som är nästa absurda sak som kommer slängas in i berättelsen. Karaktärerna är lövtunna med knapp bakgrundshistoria och stereotypt genomgoda eller onda bortom tid och rum. Det är inte mycket av skådespeleri att tala om utan antingen är det rejält överspel eller så kan personen inte agera alls.

Luckorna i berättelsen är lika minst lika många som speltiden i minuter. Det finns ingen förklaring varför det skulle stå gymnastikredskap utplacerade mitt ute i ingenstans som vår hjälte kan använda för att bekämpa fiender med. Lägg därtill att redskapen är färdigtalkade för bra grepp! En intressant detalj är att mer än hälften som dödas i filmen avverkas med pilar och det är den enda realistiska specialeffekten i filmen.gymkata3

Gymkata (gymnastik + karate) plockar fram det sämsta med åttiotalets B-filmer och det är inte underligt att tidningen Maxim år 2002 listade filmen som den sjuttonde sämsta filmen någonsin. När filmen spelades in 1985 var budgeten 8,5 miljoner dollar vilket ska jämföras med The Terminator som året innan kostade 6,4 miljoner dollar. Gymkata lyckades inte få tillbaks de investerade pengarna på biograferna och när man ser filmen undrar jag hur de investerades.

När allt kommer omkring är Gymkata rejält dålig och endast till för de fanatiska fansen inom genren. Det är en film folk kommer skratta och peka finger åt för stunden. Efter det tror jag folk kommer glömma bort den eller rekommendera den med termerna ”du måste se den” även om de egentligen inte måste.

gymkata4

Gymkata var Rikards val i projektet Unika favoriter. Vad de övriga deltagarna och Rikard själv tyckte om filmen kan du läsa här.

Gymkata, reviewed by Mats Lundberg on 2013-04-18T17:00:24+00:00 rating 1.0 out of 5