Haj Fajv

Haj Fajv

bild1

En man i Malaysia satt en dag och tittade på Disney/Pixar klassikern Hitta Nemo och kom på idén att göra en egen film om fiskar och sådär. Han tänkte att man kanske skulle vara lite mer ”påläst” och tittade genast igenom Sammy’s Äventyr, Hajar som hajar och alla andra undervattensäventyr vi tidigare hört talas om. Vad han inte tänkte på att man kanske ska göra sin egen film annorlunda och utstickande. Så tror jag det gick till när denna film skapades…

bild3

Pup är en liten bambuhaj som är kompis med en inte allt för blodtörstig haj som jag tror heter Julius (jag hostade nog till den gången hans namn nämndes). När de är ute och leker vid ett korallrev så kommer några fiskare och tar en bunt ägg som ligger där. Den lille bambuhajen måste bege sig till människorna för att ta tillbaka äggen. Samtidigt håller en bläckfisk på att bygga något, och en ål har en armé med krabbor och hajen beger sig även han till människorna, inte för att hjälpa sin kompis, utan för att försöka käka en höna. Bläckfisken har tydligen byggt en robot där under vattnet som gör att den där hajen ska kunna röra sig uppe på land utan att avlida. Han måste göra det för att hjälpa sin kompis Pup, men också för att bläckfisken är less på den korkade hajen och vill att han försvinner.

bild5

Jag brukar tycka om animerade filmer då de flesta har en bra story, roliga skämt, bra dialoger, intressanta karaktärer och åtminstonde en rolig sidekick. Allt jag gillar med animerade filmer saknas i Haj Fajv. Det finns dock många likheter med den fantastiska Hitta Nemo. En ung hjälte, en haj som försöker undvika att äta fisk, en gammal sköldpadda och ett korallrev som blir attackerat och förstört.

Efter ungefär tjugo minuter funderar jag fortfarande på vad filmen handlar om. Den är så sinnessjukt långsam. Det finns inte mycket till dialog och när det väl pratas så är det helt utan inlevelse. Tilläggas bör att jag såg filmen med den svenska dubbningen, som vanligtvis brukar vara väldigt bra, men med tanke på hur karaktärerna agerar så kan jag tänka mig att ingen dubbning är vidare bra. Animeringen är väl okej, men känns oftast som något tv-producerat för Barnkanalen. Stelt och sega rörelser. Handlingen är extremt rörig och full med sekvenser som gärna skulle haft något mer fokus för att det skulle fungera. Det känns som att de ville ha med så mycket som möjligt, gärna ”rippat” direkt från någon annan animerad undervattensfilm.

bild2

Jag försökte hitta något plus som skulle kunna göra att jag kunde ge lite högre betyg och kanske föreslå denna film för någon med små barn, men jag hittar ingenting bra med Haj Fajv Jag hade inte ens rekommenderat den för min värsta fiende.

Haj Fajv, reviewed by Fredrik Nyström on 2014-04-12T07:54:43+00:00 rating 1.0 out of 5
Fredrik Nyström
Hälsingepojk som blev skåning. Ser gärna en skitrolig komedi eller en sprängfylld actionrulle. Försöker lära mina två barn att uppskatta Disney och Pixar, utan framgång. "I don't need you to tell me how fucking good my coffee is, okay? I'm the one who buys it. I know how good it is."
Fredrik Nyström

Latest posts by Fredrik Nyström (see all)

Publicerad den 12 april, 2014