Halo 4: Forward Unto Dawn
Rating: 4.5/5 (4 votes cast)

Halo 4: Forward Unto Dawn

Att förvandla tv-spel till live action-film faller sällan väl ut. Halo 4: Forward Unto Dawn lyckas dock över förväntan.

Efter framgångarna med live action-reklamfilmerna (Landfall och The Life) för Halo 3 bestämde sig Microsoft för att slå på stortrumman inför lanseringen av Halo 4. Resultatet blev en påkostad webserie i 5 delar kallad Halo 4: Forward Unto Dawn där vi får följa en grupp unga rekryter vid UNSC Corbulo Academy, som är en utbildningsanläggning för barn till högt uppsatta UNSC officerare. Syftet med utbildningen är att forma rekryterna till hårdföra soldater som kan slå ned de rebeller som gjort uppror på flera av jordens kolonier. Vad de ännu inte vet är att de snart kommer att ställas inför ett betydligt större hot än vad rebellstyrkorna någonsin skulle kunna utgöra – Covenanterna.

Med en budget på 10 miljoner dollar är Forward Unto Dawn en av de dyraste webserier som producerats. Jämfört med stora Hollywoodproduktioner och påkostade HBO-serier är detta så klart bara en spottstyver, men pengarna har spenderats väl och slutresultatet ser riktigt bra ut. Kostym och scenografi håller hög klass och man har lagt ner stor omsorg på att få det hela att kännas som en trovärdig del av Halo-loren. På minuskontot hittar vi CGI:n som ibland är väl påtaglig och att Master Chiefs röstskådespelare är inte den samma som i spelen, men i övrigt finner jag inte mycket att klaga på. Forward Unto Dawn kan definitivt hålla huvudet högt i jämförelse med många tv-serier i samma genre.

Föga förvånande så är det Halo-fansen som får ut mest av att se Forward Unto Dawn då det i mångt och mycket tas för givet att publiken känner till många av berättelsens beståndsdelar sedan tidigare. Det föreligger därför en risk att de som aldrig har sett en Warthog eller hört talas om Master Chief och Covenanter, kommer att ha en del frågetecken cirkulande i hjärnbarken när eftertexterna dyker upp. Samtidigt så lyckas serien fånga Halo-universumet från en infallsvinkel som nog ändå kan tilltala en publik som inte är familjär med spelserien, då en stor del av berättelsen är förvånansvärt återhållsam och karaktärsdriven för att vara baserad på ett actionpackat tv-spel. Alla ni som törstar efter explosioner, plasmasvärd och en viss grönklädd spartan behöver dock inte vara oroliga – det kommer det med.

Finns det det då någon anledning att betala för något som du i princip kan se alldeles gratis på nätet? Ja, det tycker jag faktiskt. Åtminstone om för alla som är fans av Halo-universumet och vill tillgodogöra sig mer än vad spelen har att erbjuda. Till DVD/Blu-ray släppet har seriens fem episoder utökats med några minuter nytt material och klippts ihop till en 90 minuters långfilm. Segmenten med med Master Chief och Cortana som inledde varje avsnitt av webserien har klippts ihop och placerats i filmens inledning och slut, vilket gör att huvudberättelsen får ett bättre flyt. Utgåvan är dessutom en trevlig bekantskap med fin bild och mustigt ljud som ber om att få spelas högt, och det finns en hel del trevliga featurettes som behandlar allt från kostym och kulisser till hur man fick tag på en fullt fungerande Warthog.

Många tycker säkert att Forward Unto Dawn är på tok för långsam, visar alldeles för lite av Master Chief och fokuserar alldeles för mycket på en grupp anonyma kadetter. Personligen så anser jag snarare att det är just det som är produktionens styrka och förvandlar Forward Unto Dawn till en sevärd inblick i en del av Halo-universumet som jag inte var bekant med sedan tidigare.

Rating: 4.5/5 (4 votes cast)
Halo 4: Forward Unto Dawn, reviewed by Alexander Bing on 2013-10-31T12:00:27+00:00 rating 4.0 out of 5

Alexander Bing