Hamilton 2 – Men inte om det gäller din dotter

Hamilton är tillbaka, även denna gång är filmen löst baserad på en av böckerna. Och ännu en gång är det Mikael Persbrandt som spelar den svenska superspionen. Hamilton – I nationens intresse var den mest sedda svenska filmen på bio förra året. Är detta början på en ny Beck eller Wallander vi ser?

Hamilton hjälper SÄPO att försöka stoppa en internationell efterlyst terrorist men det hela slutar med att terroristen skjuts till döds framför tv-kameror. När Ewa Tanguy försvara sina handlingar och den svenska yttrandefriheten kidnappas hennes dotter som hämnd av Saudiska muslimska terrorister. Varken Sverige eller USA verkar engagera sig i frågan så Hamilton tar saken i egna händer och bestämmer sig för rädda Tanguys dotter men i bakgrunden arbetar starka krafter för att stoppa honom.

Jag ogillade skarpt den förra filmen med Persbrandt, den kändes både ogenomtänkt och dåligt utförd. Det var Gunvald Hamilton på ryssfemmor som sprang omkring och var jävligt förbannad hela tiden. En riktigt dålig svensk produktion som trots allt hade lite budget. Denna film har mindre budget och samma problem som denna förra filmen. Det finns inget som får mig att bry mig om Carl Hamilton eller hans uppdrag. Det finns ingen spänning eller dramatik, det är dålig svensk action hela vägen. Jag har inget emot svenska filmer, men då skall de kännas svenska, de skall påminna mig om mitt Sverige och skapa en närvarokänsla. Det gör dessa filmer inte alls.

Hela handlingen med religiösa fanatiker från Mellanöstern känns både kliché och uttjatat. Mitt intresse för filmen höjs inte direkt av detta. Återigen tar Hamilton hjälp av den palestinska säkerhetstjänsten och återigen slarvas hans vänsterförflutna bort helt och hållet. Det finns så mycket jag skulle kunna skriva om denna film men det känns rätt så onödigt, ni vet redan hur dåligt detta är. Svensk actionfilm som försöker vara amerikansk agentfilm kommer alltid att misslyckas. Jag hoppas att jag slipper se fler av dessa taffliga Hamiltonfilmer, men jag misstänker att detta är bara början. Gör samhället en tjänst och undvik denna film, det vinner vi alla på.

Hamilton 2 - Men inte om det gäller din dotter, reviewed by Pär Wirdfors on 2013-02-10T12:00:48+00:00 rating 1.5 out of 5

Publicerad den 10 februari, 2013