Hancock
Rating: 2.0/5 (2 votes cast)

Hancock

HancockJohn Hancock är en försupen lodis som sover på gatan. Han är förmodligen ett vanligt inslag från vilken storstad som helst, men Hancock har något som ingen annan har – han har superkrafter. Hancocks hjältedåd slutar dock ganska ofta i katastrof och klippen på Youtube om hans misslyckanden är många.

John Hancock (Will Smith) ligger och sover ruset av sig på en bänk någonstans i staden. Orakad, bakfull och med risiga och omaka kläder blir han väckt av ett barn som säger att det är ett skurkstreck på gång. Hancock vaknar upp, säger något vresigt och lyckas innan han flyger iväg antasta en kvinna som går förbi. Iväg mot skurkarna som snabbt tas om hand, med bieffekten att det uppstår skador för miljontals dollar. Medborgarna i staden börjar tröttna på Hancocks fasoner och kallar Hancock för arsel. Ray Embrey (Jason Bateman) är en halvt misslyckad PR-konsult, som försöker sälja in sina stora planer på att få företag att stärka sitt varumärke genom att ge bort produkter gratis till fattiga. Ray fastnar i en bilkö just mellan bommarna på en järnvägskorsning när tåget kommer och precis i sista stund kommer Hancock och räddar Ray – åter med en stor förödelse runt omkring. Ray inser när han hör folkmassans glåpord mot Hancock att hjälten behöver en PR-konsult, och det jobbet kan Ray tänka sig. Världens ende superhjälte har ett oförtjänt dåligt rykte och det kan Ray ändra på.

Hancock 02

Ray bjuder hem Hancock till sitt hem för att dels tacka för att han räddat Rays liv, men även för att bjuda honom på köttbullar. Rays fru Mary (Chalize Theron) vill inte alls ha Hancock där och försöker med alla medel att få bort honom av orsaker som bara hon vet. Ray, som är en född optimist, lyckas övertala Hancock att ta ett fängelsestraff för att betala den skuld till samhället han samlat på sig genom skadegörelse genom åren. Bakslugt resonerar Ray att med Hancock i fängelse så kommer brottsligheten att öka och folket kommer att vilja ha Hancock tillbaka och denna gång som hjälte.

Detta är en lite omvänd hjältesaga och själva grundkonceptet är helt lysande. De tre huvudrollsinnehavarna Smith, Theron och Bateman har ett fint samspel. Att Will Smith är den starkast lysande stjärnan är det ingen tvekan om och hans speciella charm tar sig förbi den ohyvlade ytan på Hancock och lyckas på något vis få karaktären att kännas bekväm. Theron på sin kant sköter sig också väl, men den som håller ihop de tre är Bateman, som med sin optimism och gemytlighet får de tre att fungera ihop. Problemet med filmen är att det saknas en riktig skurk. Den skurk som finns är komiskt löjeväckande och även om detta är en lite speciell hjältesaga så behövs det en skurk i alla hjältesagor.

Hancock 03

Filmen är regisserad av Peter Berg, som får betraktas som rutinerad i branschen, men lite ny som regissör. Även om han några produktioner bakom sig får han väl delvis ta på sig detta med avsaknaden av en riktig skurk och även detta med att vissa av datoranimationerna känns lite tunna. Även om man skulle kunna klaga på datoreffekterna så var detta inte något som störde mig under själva filmen.

Något som sticker ut i denna film är Hancocks flygande. Starter och landningar innebär alltid demolering av omgivningen och flygturerna i luften är allt annat än graciösa. Det känns helt rätt att se Hancock flygandes i luften med en öppnad spritflaska med tummen för flaskhalsen.

Är du en besserwisser som hakar upp dig på detaljer så undvik denna film, för det finns minst sagt en del ologiska saker i filmen – och då tänker jag i första hand inte på att Hancock har superkrafter. Exempelvis hur rakar sig en man som är osårbar?

Samtidigt som jag gillar denna film så får jag den där känslan jag alltid får när jag ser en film av M. Night Shyamalan – känslan av att jag sett en bra film, som kunde ha varit ännu bättre. Det är en gnagande och irriterande känsla som inte riktigt vill släppa mig. För övrigt var det ganska kul att höra att asshole uttalat på engelska med stark fransk brytning låter precis som arsel på svenska.

Om du går in med bilden klar för dig att detta handlar om en dekadent superhjälte och inte tänker haka upp dig på att vissa saker inte går ihop med naturlagarna så är detta en underhållande film. Will Smith är alltid Will Smith och han levererar även denna gång.

Rating: 2.0/5 (2 votes cast)
Hancock, reviewed by Joakim Helmbrant on 2014-07-28T07:15:43+00:00 rating 4.0 out of 5

Publicerad den 28 juli, 2014