Hands of the Ripper

Hands of the Ripper

13-1Tänk om Jack the Ripper haft en dotter? Tänk om denna dotter på något vis ärvt sin pappas mordiska sinne som tvingar henne att fortsätta mörda? Tänk om det ändå kunde göras fler skräckfilmer som den här?

Anna ser i späda år sin mamma bli mördad av sin pappa, som råkar vara Jack the Ripper. När hon som tonåring mördar kvinnan hon vuxit upp hos, tillsynes helt utan förklaring, tas hon hand om av Dr. Pritchard som fascineras av hennes personlighetsklyvning. Fast besluten applicera Freuds teorier om barndomstrauman på Anna, slår han bort alla föreställningar om någon form av övernaturlig besatthet och blundar för resultaten av hans tvivelaktiga fallstudie samtidigt som liken hopar sig.

Hammer Studios hade sin storhetstid under slutet av 50-talet och stora delar av 60-talet med sina färgsprakande gotiska karameller som Dracula eller The Curse of Frankenstein. I början av 70-talet hade skräckfilmsscenen förändrats radikalt och tiden började springa ifrån britterna, vilket ledde till en rad desperata filmer som tappade den litterära identiteten som varit deras signum, utan att för den skull lyckas anamma den nya tidens nihilism. Hands of the Ripper står väl förankrad i den viktorianska traditionen, men lyckas samtidigt kännas någorlunda fräsch utan att för den skull vara forcerad.

vlcsnap2013071120h00m45s147Först och främst har den en rad mycket skickliga skådespelare, trots att vare sig Peter Cushing eller Christopher Lee medverkar. Realtivt okände Eric Porter är oerhört bra i rollen som Dr. Pritchard och Angharad Rees uppvisar en talang som känns unik för en ung dam i en Hammer-film, då hon faktiskt är skådespelare och inte yppig fotomodell, vilket ger ett välbehövligt djup åt karaktären Anna. Även samtliga biroller känns omsorgsfullt tillsatta samtidigt som de skänkts små detaljer och nyanser, trots att filmen bara är lite drygt 80 minuter.

Storyn påminner väldigt mycket om en slasherfilm, där ett antal mord utgör grundpålarna som man sedan vävt en slags grekisk tragedi runt. Det hade kunnat kännas krystat och billigt, men lyckas undvika dessa fallgropar och blir oväntat genuint. Den seriösa tonen gör även att morden känns betydligt brutalare när de väl kommer och samtliga är inspirerade, blodiga och obehagliga. Dessutom tycks Hammer äntligen ha hittat rätt blandning av rödfärger, för det här ser faktiskt ut som riktigt blod!

Screen Shot 2013-10-08 at 9.07.01 AMVisst är det lite torrt, lite gammaldags och sällan speciellt spännande, men om man inte har några problem med sådant, kommer man garanterat kunna uppskatta denna mer eller mindre helt bortglömda lilla skräckfilm. Den brittiska DVD-utgåvan innehåller dessutom ett kommentarspår med osannolikt kunniga filmvetarduon Stephen Jones och Kim Newman tillsammans med Angharad Rees, samt lite annat extramaterial, vilket definitivt motiverar ett köp.

Hands of the Ripper, reviewed by Erik Nyström on 2015-07-28T06:42:25+00:00 rating 3.5 out of 5

Publicerad den 28 juli, 2015