Hannibal – Första säsongen

Med smak för det morbida tar TV-serien Hannibal över stafettpinnen från de föregående fyra filmerna. Ny i rollen som en medelålders Hannibal ser vi Mads Mikkelsen (Jakten).

hannibal1Hannibal är inget för den som är äckelmagad eller har svårt för blod. Det är en hel del klart otäcka och makabra iscensatta mord som visas med varierande detaljrikedom. Sedan anspelar serien genomgående på kannibalism och den som tycker att Dexter går över gränsen rekommenderas att undvika Hannibal som är betydligt mörkare och nästan helt saknar humor.

hannibal2Seriens huvudperson är Will Graham (Hugh Dancy, Martha Marcy May Marlene) som skapar brottsprofiler åt FBI-agenten Jack Crawford (Laurence Fishburne, Man of Steel). Will kan ”se” och förstå hur mördaren tänker och kan därmed spåra mördare bättre än många andra. Han har en diagnos som kan liknas vid högfungerande Aspergers eller austismspeltratillstånd. Han har svårt för mänskliga relationer och undviker att se folk i ögonen. Han är briljant på det han gör, men är socialt handikappad.

Jack vill ha ut Will i fältet för att spåra seriemördare istället för att sitta säkert bakom ett skrivbord på Quantico. När en seriemördare börjar kidnappa och mörda unga collegetjejer åker Will motvilligt ut för att se mordplatserna. Den första tjejen har underligt nog återplacerats i sitt eget rum efter hon mördats. Fler mord följer och Will vandrar sakta men säkert in i mördarens mörka värld som blir som ett beroendeframkallande gift.

hannibal3För att hantera Wills mentala stabilitet ordnar Jack så att han får träffa en psykolog, Dr. Hannibal Lecter, för att hjälpa honom att inte hjälplöst sugas in i en mörk värld. Vi som åskådare vet givetvis vad Hannibal är och vart han är på väg, trots detta är det riktigt spännande att se den katt och råtta lek som utspelar sig under den första säsongen. Mads Mikkelsen som Hannibal är enastående bra och han överglänser samtliga med ett fantastiskt bra avvägt skådespel. Övriga karaktärer är minst lika genomtänkta och nyansrika och det är mycket intressant att se de olika karaktärernas utveckling.

En stor del i serien är Hannibals gastronomiska intresse som ger ytterligare en dimension till en karaktär som vi trodde vi redan känner väl. Det är extra kittlande att det hela tiden lämnas ett uns av osäkerhet till vad som egentligen serveras. Visst, det är lever, men vilken typ av lever?

hannibal4Serien fokuserar främst på spelet mellan Will och Hannibal och kan i vissa avseenden ses som ett kammarspel mellan de två. Ofta handlar det om utforskande av Will psyke och hur Hannibal leder Will dit han vill att sitt experiment ska ta vägen. Manipulationen driver Will mot ruinens brant samtidigt som han kommer än närmre seriemördaren. Berättandet kan uppfattas som långsamt i vissa avseenden men det finns en genomgående tanke från start till slut med detta och serien fungerar bättre att ses i en följd än att följas veckovis på TV. Ha tålamod och du kommer bli rikligt belönad.

hannibal5Säsong två av Hannibal kan inte komma snabbt nog och serien föll mig helt i smaken. Det är spännande, brutalt och omtumlande visuellt samtidigt som fokus ligger på karaktärsutveckling. Även om du tror dig känna karaktärerna väl finns det en hel del att hämta från serien och manusförfattarna Bryan Fuller och Thomas Harris utnyttjar detta faktum till seriens fördel. En kanonbra serie för den som har mage för det.

Rating: 4.0/5 (3 votes cast)
Hannibal - Första säsongen, reviewed by Mats Lundberg on 2013-11-06T07:00:19+00:00 rating 4.0 out of 5

Publicerad den 6 november, 2013