Hatari!

Hatari!

Jag tror jag har sett Hatari! mer än femtio gånger när jag var liten. Jag vet inte varför just den här filmen med John Wayne etsade sig fast så djupt när jag var ung. Kanske berodde det på att jag är född i Afrika och var nyfiken bara därför eller kanske bara för att det var en spännande matinéfilm med vilda djur.

hatari1 Hur som helst så har jag alltid haft Hatari! med mig genom mitt filmtittande. Det är omöjligt för mig att vara helt objektiv i den här recensionen. När jag ser filmen kommer jag ihåg vardagsrummet i mitt barndomshem lika tydligt som om det var igår. Hur det slitna Betamax-bandet säkert tänjdes och slets till sitt yttersta på grund av alla gånger jag såg filmen. Hur musiken av Henry Mancini på något sätt blivit synonymt med äventyr i Afrika för mig.

Hatari!, som betyder fara på Swahili, är regisserad av ingen annan än Howard Hawks. Ifall du ska uppskatta Hatari! hjälper det att vara en John Wayne-fan eftersom hela filmen egentligen bara handlar om att visa upp Waynes humoristiska sida och avslappnade charm. Elakt kan man kanske uttrycka det att Hatari! bara var ett svepskäl för Hawkes att åka till Afrika. Nu på återseende kan jag givetvis hålla med om att tempot inte är det högsta men precis så lagom som den ska vara för en film av den här karaktären. Den familjära stämningen och feel good-känslan är i sig smittsam nog att se klart hela filmen.

hatari8

Filmen handlar om ett gäng djurfångare som fångar in dessa till zoos och cirkusar världen över. Ja det kan debatteras ifall det är rätt eller fel, men Hatari! är utan tvekan en produkt av sin tid och då, 1962, förekom detta och jag skulle tro att det gör än idag. Hur som helst, gruppen leds av Sean Mercer (John Wayne) och hans gäng består av Pockets (Red Buttons), Kurt (Hardy Kruger) och indianen som kallas Indian (Bruce Cabot) och spanjoren Lopez (Valentin de Vargas). De är anställda av unga Brandy (Michelle Girandon) vars far dödats av en noshörning de tidigare försökt fånga. Ett liknande försök som vi får bevittna i inledningen av filmen gör att Indian blir halt men öppnar även upp för att karaktären Chips (Gerard Blain) introduceras

Fångandet av en noshörning är en del av hörnstenarna till faran i Hatari!. Det är dock så att när den fagra kvinnliga fotografen Dallas (Elsa Martinelli) kommer för att dokumentera när djuren fångas, för ett zoos räkning, så är det inte bara noshörningar och vilda djur som är ”farliga” för äventyrarna. Ja hela filmen handlar i princip om att fånga diverse djur och de romantiska spelen som uppstår på basen mellan dessa segment. Förutom detta finns en hel del riktigt kul dialog där kanske främst Buttons är i centrum.

hatari2

Hatari! är inte tung i berättandet på något sätt. Manuset är skrivet av Harry Kumitz, men väl på plats i Afrika valde Hawks att låta skådespelarna improvisera fritt i stor utsträckning vilket i min icke objektiva synvinkel är ett av skälen till att Hatari! fungerar så bra. Det är en samspelt ensemble som trivs tillsammans och det märks. Det andra är att actionsekvenserna i den här filmen är unika och något som vi aldrig kommer se storstjärnor som Brad Pitt eller Will Smith någonsin göra. För Russel Harlan och Paul Hemicks kameraarbete är inget annat än fantastiskt bra. Det är sällan du får se filmstjärnor av den här kalibern utsätta sig för den verkliga fara som i denna film. John Wayne och de övriga är mitt i centrum av händelserna när djuren fångas. Scenerna är väldigt bra klippta och speciellt den sista jakten på noshörningen är väldigt välgjord. Närvaron i dessa scener i sig är för mig skäl nog att se Hatari!. Jag håller Hatari! och Red River bland Howard Hawks bästa filmer.

Howard Hawks hade ofta starka kvinnor i sina filmer och Hatari! är inget undantag även om jag kan tycka att både Brandy och Dallas är något underutvecklade. Det är ändå så att de inte är på något sätt hjälplösa våp eller bara vackra inventarier. Något annat som Hawks också ofta utforskade var vänskap mellan män och det syns både i Mercer och Buttons förehavanden och i Kurt, Chips och Buttons rivalitet i jakten på att charmera Brandy.

hatari7För mig är Hatari! det som jag direkt tänker på när någon säger John Wayne. För även om den utspelar sig i Afrika så är det ändå lite vilda västern känsla över det. Det är lättsam matiné fylld med spänning och äventyr. Sedan är det otvetydigt så att världen har förändrats och det finns en del att vara kritisk mot ur flera perspektiv. Som jag tidigare skrev så är det en film av sin tid och ser man den på det viset så är det en lättsam äventyrsfilm med Afrikanska savannen som fond.

hatari6Bildkvaliteten är godkänd, men färgerna är matta. Bilden är hyfsat städad från damm och repor och detaljrikedomen är god, men jag hade gärna sett att den var bättre. Det är givetvis ett gigantiskt lyft från det Betamaxband jag en gång ägde med filmen. Ljudet är mono och i True HD, men det kunde även det varit något bättre. Jag kommer på mig själv att sitta med ett leende på läpparna genom stora delar av filmen. Visst har Hatari! sina brister, men jag kan inte låta bli att älska filmen för det äventyr den är. Rekommenderas varmt för alla matinéälskare.

Hatari!, reviewed by Mats Lundberg on 2013-11-25T07:00:46+00:00 rating 4.0 out of 5

Publicerad den 25 november, 2013