Her

her1

Det finns bara en hake med Theodore och Samanthas förhållande i Her – en av parterna är inte människa.

Manusförfattaren och regissören Spike Jonze presenterar en värld där mänskligheten tagit ytterligare några steg vidare i det ständigt uppkopplade samhället. En hörsnäcka med tillhörande bildvisningsenhet är var mans egendom och kommunikationen sker direkt med enhetens operativsystem genom tal. Vår benämning på dagens telefoner som ”smarta” får en helt annan betydelse i Jonzes Her. Borta är pendlarna och fotgängarna som inte kunde slita blicken från sin pekskärm, istället går alla omkring och pratar med sitt intelligenta operativsystem.

Theodore (Joaquin Phoenix) jobbar som spökskrivare på Handwrittenletters.com, som bistår med personligt utformade brev till sina kunder. Theodore dikterar med lätthet allt från glada tackbrev till romantiska kärleksförklaringar. På det privata planet är det dock tyngre då han genomgått en smärtsam separation från sin fru och spenderar sina kvällar i självvald ensamhet någonstans i gränslandet av en depression.

her3

Ett nytt operativsystem med påstådd artificiell intelligens lockar Theodores intresse och efter några korta installationsfrågor, finns Samantha (Scarlett Johansson) där som den nya rösten i hans huvud. En vänskap utvecklas snabbt och Samanthas nyfikenhet på livet gör att Theodores livsglädje börjar återfinna sig. Relationen fördjupas och Theodore och Samantha verkar få starkare känslor för varandra. Men är det verkligen möjligt att ha en relation med sitt operativsystem? Vad händer när en människa börjar få känslor för något som inte finns i fysisk form, och vad händer när ett datorprogram börjar utvecklar mänskliga drag och tankegångar?

Spike Jonze, som tidigare regisserat filmer som, I huvudet på John Malkovich och Adaptation, regisserar i och med Her för första gången ett eget manus. Her är en intressant, tänkvärd och rolig film som tar pulsen på vårt ständigt uppkopplade liv och lyckas plocka många enkla poänger kring detta ämne. Det blir många roliga scener som sätter fingret på hur bisarrt det egentligen är när tekniken får ta stor plats i någons liv.

Det är en film som ligger helt rätt i tiden, men istället för att gestalta den tid och den teknik som är aktuell just nu, så har Jonze placerat handlingen i ett framtida Los Angeles. Det är inga jättestora skillnader från den värld vi lever i nu, men en smart och genomarbetad scenografi skapar känslan av en rimlig framtidsvision som inte ligger allt för långt borta i tiden. Scenografin kompletteras av svenskbekantingen Hoyte van Hoytemas säkra foto och Her är verkligen en visuell bröstkaramell med många fina kompositioner. När det kommer till formgivningen av den teknik som används, har dessa nog många likheter med nutidens hårdvara och mjukvara, för att vi skall känna igen oss och veta hur de fungerar utan djupare beskrivningar.

HER

Manuset, som är i det närmaste briljant, har med all rätta prisats och hyllats. Det är välskrivet och så pass innovativt att det sticker ut så där lagom mycket från mängden för att ändå tilltala en relativt bred publik. Det är roligt, ibland direkt men oftast lite subtilt och tankeväckande. Men, och det finns ett stort men … Spike Jonze lyckas, till skillnad från de bästa romantiska gestaltningarna på film, aldrig helt övertyga mig om kärleken mellan Theodore och Samantha. Goda vänner – javisst, men förälskade – nej dit når han inte. Jag har svårt att sätta fingret på vad det är, kanske är det så enkelt att det inte räcker med att höra Samanthas röst, att det faktiskt är så att jag hade behövt se hennes kroppsspråk, blickar och minspel som komplement till hennes verbala uttryck, trots att Scarlett Johansson gör en väldigt bra insats i en svår roll, där hon allt eftersom utvecklar och upptäcker sina mänskliga drag. Även Joaquin Phoenix fungerar mycket bra i en huvudroll som blir extremt bärande. Phoenix är ensam i det flesta scenerna och dialogerna förs för det mesta med rösten i hans huvud. Faktum är Samanthas röst först gjordes av brittiske skådespelaren Samantha Morton på plats sittandes i ett litet bås avskild från övriga skådespelare under inspelningen, men Spike Jonze kände under efterproduktionen att karaktären behövde tillföras ett annat anslag och då kom Johansson in i bilden som ersättare. I andra mindre roller ser vi bland andra Rooney Mara (The Girl With the Dragon Tattoo), Amy Adams (The Master) och Chris Pratt.

her5

Her är en väldigt sevärd och varm film som stannar kvar i ens medvetande långt efter eftertexterna rullat förbi, en film att diskutera kring och reflektera över. Det är en annorlunda och fyndig drama-komedi som jag varmt kan rekommendera till alla som vill se en film om kärlek och relationer som bryter av från standardformatet utan att komplicera det hela allt för mycket.

Rating: 4.0/5 (1 vote cast)
Her, reviewed by Erik Larsson on 2014-08-17T08:00:02+00:00 rating 4.0 out of 5

Erik Larsson