Here Comes the Devil

here-comes-the-devil2Mexiko har ett förflutet med en blomstrande marknad för skräckfilm, inspirerad av USA och med blicken riktad på hyrfilmsmarknaden. Trots att storhetstiden under 80-talet är förbi produceras det fortfarande genrefilm med behagligt låg budget och med smak för det makabra i landet.

Ett gift par semestrar på landsbygden tillsammans med sina snart tonåriga barn. Efter att barnen på egen hand gjort en utflykt upp på ett berg är de spårlöst försvunna. Morgon därpå återvänder de till sina förtvivlade föräldrar, men någonting är inte som det ska. Barnen beter sig underligt och det verkar som om de blivit utsatta för något fruktansvärt under natten de tillbringade på berget. När föräldrarna börjar undersöka vad som kan ha hänt börjar de snart ana att deras värsta farhågor kanske är sanna.

here-comes-the-devil-2012-tiff-movieRegissören och manusförfattaren Adrián García Bogliano visar direkt att han prioriterar omotiverad sleaze först, genom att inleda med en lesbisk sexscen som inte har någonting med resten av handlingen att göra. Filmen hade förmodligen mått bra av att skippa hela sekvensen innan förtexterna då den egentligen visar alldeles för mycket, men det var väl bästa sättet att maximera nakenheten i en film som i övrigt inte ger speciellt många chanser till sådant. Innan första halvtimmen passerat har vi hunnit med ytterligare två sexscener och sedan verkar Bogliano fått det ur systemet, för därefter nöjer han sig med att med jämna mellanrum visa lite nakna bröst. Å ena sidan tröttsamt, grabbigt och onödigt, å andra sidan har jag lärt mig att se mellan fingrarna för sådant i den här typen av film. Det finns trots allt en del som gör den sevärd, även utan att behöva ta till billiga knep med nakenhet.

Det ligger en elak underton genom hela Here Comes the Devil, där sexualitet hos barn och ordentligt mörka teman sjuder strax under ytan. På något sätt skapar det en olustig känsla och föräldrarnas nystande i vad som egentligen hände med deras barn under natten de tillbringade på berget är rätt spännande. Jag velar hela tiden kring om filmen försöker luras eller om den hela tiden är helt ärlig. Tillsammans med den behagligt obehagliga känslan av något extremt förbjudet gör det att jag blir mer intresserad än vad jag faktiskt trodde.

Here comes the devilDet är lite som att svära i kyrkan, men jag undrar tyvärr om inte Here Comes the Devil hade mått bra av en remake? En remake där någon kunde spendera lite mer pengar på den, utan att för den skull behöva polera bort det genuint elaka. Att fotot är digitalt har jag inga problem med, men tyvärr är det även väldigt ointressant, där det bara känns platt och ogenomtänkt. Även musiken känns trött och generisk. Bogliano har en intressant idé, men manus hade kunnat utvecklas lite mer och någon som är bättre utrustad med en känsla för hur en film ska se ut hade gärna fått ta över rodret. Kanske hade den värsta amatörkänslan försvunnit då. Det är dock utan tvekan värt att ge den en chans, framförallt om man gillar skräckfilm och villa ha något som åtminstone känns lite egensinnigt.

Here Comes the Devil , reviewed by Erik Nyström on 2014-03-12T12:00:38+00:00 rating 2.5 out of 5

Publicerad den 12 mars, 2014