Hereafter

hereafter3Clint Eastwood tar sig an döden och livet efter detta. Ångest på livets höst?

Jag såg de första 15 minuterna på Hereafter (Livet efter detta) på flyget till USA för några år sedan. Då visste jag inte att det var Clint Eastwood som regisserat filmen, men nu när jag sett filmen i dess helhet är det enkelt att känna igen hans stil och främst filmerna Invictus, Gran Torino och Changeling som har stora likheter.

Eastwood tillsammans med manusförfattaren Peter Morgan (The Queen, Frost/Nixon, The Last King of Scotland) tar sig an temat döden och främst livet efter detta. Vi får följa tre berättelser. I Thailand råkar den berömda franska journalisten Marie Lelay (Cécile de France) befinna sig mitt i Tsunamins centrum och få uppleva en nära döden-upplevelse. I San Francisco plågas före detta mediet George Lonegan (Matt Damon) av att inte kunna leva ett vanligt liv. Alla han rör vid ger honom syner och kopplingar till människor som gått till andra sidan. Slutligen, tvillingarna Marcus och Jason i London. Jason blir påkörd och dör och Marcus har svårt att acceptera att hans bror är död.hereafter2

Hereafter är en riktigt långsam film. Den är inte spännande. Problemet är att det är alldeles för långt mellan händelserna i de tre parallella berättelserna. Varje berättelse har potential att bli något, vad detta något är verkar inte manusförfattaren Morgan eller regissören Eastwood ha en aning om vad det är. Visst är inledningssekvensen med tsunamin omskakande och imponerande rent tekniskt, men det är det enda som händer och rycker tag i en i hela filmen. Det är slugt att använda sig av verkliga händelser och katastrofer för att få publiken att relatera till filmen. Det räcker inte för att hålla ihop en film på över två timmar i sirapstempo.

Morgans manus har flertalet brister. Ifall vi har överseende med att filmen saknar riktning rent generellt så är karaktärsutvecklingen minst lika flytande. Dialogen och dess innehåll är ofta ”corny” eller bara flummystisk. Repliker som ”du har en gåva och du måste använda den” följd av motrepliken ”det är ingen gåva, det är en förbannelse” blir lätt tramsiga. Staplas de dessutom på varandra börjar löjets skimmer synas. Nej, det är inte ljuset från livet efter detta. Löjets skimmer har en helt annan nyans.

Skådespelet är av varierande kvalitet. Några av skådespelarvalen är minst sagt tveksamma och det saknas balans i rollbesättningen, något som Eastwood har varit otroligt träffsäker med i tidigare filmer. Något annat som inte heller passar in i filmen är Eastwoods egensnickrade jazzinfluerade filmmusik.hereafter1Ämnet i sig då, livet efter detta. Ja det berörs eller diskuteras knappt och åskådaren lämnas i limbo. Det handlar om önsketänkande och fluffig mystik med en knivudd konspirationsteori för att fastslå livet efter detta finns, typ. Spelar ingen roll vilken tro eller avsaknad på tro man har så kommer man dit ändå. Mer substans i ämnet än vad en tuggummituggande tonåring berusad på mellanöl kan förmedla skall du inte räkna med. Att alla tre berättelserna kommer mötas kräver ingen större insats (står på baksidan av konvolutet) att lista ut och vad mötena kommer innebära är också en ”no brainer”.

Eastwood har kanske blivit nervös för sin ålder och vill att det skall finnas ett livet efter detta, vad vet jag? Hereafter är en svag film med många brister. Både Eastwood och Morgan skall hänga med hundhuvudet för det. Extramaterialet är tack och lov bättre än filmen. ”Step into the Hereafter” med Clint Eastwood och Matt Damon är nio delar som kan ses under filmens gång eller som separata segment. De täcker allt möjligt kring filmen och inspelningen. Den riktiga godbiten är dock ”The Eastwood Factor” som är en dokumentär på hela 129 minuter berättad av Morgan Freeman. Hela Eastwoods karriär täcks in. Mycket intressant och givande. Missa inte denna guldklimp!

Tunn och långsamt berättad film som saknar substans och tydlig riktning. Eastwoods svagaste film de senaste 20 åren utan tvekan. Dokumentären om Eastwood är i mina ögon den enda anledningen att köpa filmen

Rating: 1.5/5 (2 votes cast)
Hereafter, reviewed by Mats Lundberg on 2015-05-18T06:45:17+00:00 rating 1.5 out of 5

Publicerad den 18 maj, 2015