Herkules i New York

Herkules i New York

Man brukar, något klumpigt översatt, säga att även jättar började små. Någonstans var ju även en av de 30 senaste årens största ikoner, Arnold Schwarzenegger, tvungen att börja och det gjorde han som 22-årigt muskelberg i rollen som Herkules. Fast ingen kan i och för sig säga att han var speciellt liten.

Det är lite svårt att slå bort tanken på att Herkules i New York egentligen är en porrfilm, fast istället för juckande får vi se Arnold ta av sig tröjan och flexa musklerna. Varken skådespeleriet eller handlingen i sig, om halvguden Herkules som tröttnar på Olympen och beger sig ut på upptäcktsfärd i New York, gör något för att besegra den tanken. Men ni behöver inte vara oroliga, allting är väldigt oskyldigt och hela familjen kan bänka sig framför denna. Om familjen inte är så nogräknad vill säga.

Enda anledningen att se denna är det faktum att det är Arnolds debutfilm och att det är en härligt töntig sådan med en budget som måste varit minimal redan 1969. Poängen, förutom att se Herkules visa upp en extremt välsvarvad överkropp och kasta runt lite folk, är att försöka göra någon slags lättsam kulturkrockskomedi. Tyvärr gör c-nivån som hela filmen befinner sig på att inga av skämten är det allra minsta roliga och att de dramatiska knorrar som krystas fram helt saknar förmåga att engagera. Visst kanske man skrattar lite år Arnolds sätt att levererar repliker, men i övrigt ska man tycka det är väldigt roligt med närbilder på folk som storögt och med gapande mun stirrar på något Herkules gör, för att kunna dra på munnen. Nu är det mest taffligt och lite tråkigt. Jag utmanar er även att inte bli irriterad på musiken efter ungefär tio minuter.

Jag måste ändå säga att det är något av en populärkulturell välgärning från Njuta att göra denna tillgänglig för en billig slant i Sverige. Den är säkert väldigt rolig att ge bort i julklapp till någon och den plockar ju en del kultfilmspoäng så länge den håller sig placerad i hyllan istället för i DVD-spelaren. Tydligen tyckte någon när det begav sig att Arnolds tunga accent var alldeles för svårtillgänglig, så han dubbades av någon betydligt mer helylleamerikansk. Till denna utgåva får man möjlighet att se den med rätt röst om man så önskar, något jag givetvis rekommenderar, även om det tyvärr blir lite inkonsekvent alldeles i slutet när Herkules röst hörs på radio. Noterbart är även att filmen är ungefär 15 minuter längre än vad som anges på baksidan fodralet.

Herkules i New York, reviewed by Erik Nyström on 2012-12-28T07:00:10+00:00 rating 2.0 out of 5

Publicerad den 28 december, 2012