Heroes of Might and Magic III – HD Edition

Nostalgi kan vara antingen en spelares bästa vän eller värsta fiende. Heroes of might and Magic III släpptes 1999 och trots att jag själv inte hade en speldator hemmavid växte snabbt en stark relation till spelet, en relation som kommit att hålla i sig ända till idag. Och för många med mig har det varit just denna tredje delen i serien som har blivit den mest trogna och långlivade av alla. Ubisoft, som behöver lite good-will, har lyssnat på fansen när de nu släpper en High Definition-version av den 16 år gamla klassikern.

2015-01-28_00006

För er som aldrig satt klorna i HOMM (som det lite halvsnyggt förkortas) rör det sig om turordningsbaserat strategispel i fantasymiljö. Som spelare tilldelas man vanligtvis en av åtta olika sorters slott med en tillhörande hjälte. Varje slott tillhör ett specifikt lag och varje lag har sina egna trupper, oftast med inspiration från antingen fantasy eller olika mytologiska varelser. I de flesta scenarierna är det helt enkelt den som har ihjäl alla sina motståndare först som vinner. Till sin hjälp har man allt som oftast bara sitt eget vett. Det gäller att planera vilka byggnader som ska prioriteras i slottet samtidigt som man ständigt måste hålla sina gränser fria från motspelare och frigöra de essentiella resurser som är utspridda över kartan från diverse trupper för att i sin tur kunna bygga upp en egen armé. Mycket tid spenderas på hästrygg där jag, sett från en lantmätarvy, utforskar de mörkerhöljda markerna som omger mitt slott.

2015-01-28_00001

Striderna är något mer inzoomade. Jag och min motståndare har båda plats för upp till sju stycken trupper som börjar på varsin sida av slagfältet. De flesta av de otaliga varelser som kan slåss för mig har någon förmåga som skiljer dem från de andra och det gäller att alltid hålla i huvudet exakt vilka olika faktorer som kommer kunna svara på mitt nästa drag. Eftersom jag som spelare nästan uteslutande har en hjälte med mig i striderna ger det mig möjligheten att kasta olika sorters magier antingen för att stärka de egna trupperna eller för att försvaga motståndarna. När striden är mot en av fiendens hjältar kan självklart denne också använda magier på samma sätt. Detta, tillsammans med faktumet att en vinst mot en fiendehjälte är ett stort steg mot vinst, ger dessa strider en riktig nerv.

2015-01-28_00007

Något som hjälpte spelet att hålla sig vid liv i de här 16 åren var det härliga Hot Seat-läget där man kan spela tillsammans med sina vänner på en och samma dator, något som allt som oftast leder till både dålig stämning (om man väljer att spela mot varandra) och sömnbrist. En match tar nämligen flertalet timmar, även om man spelar på en mindre karta, eller dagar, om man spelar en större.

En annan viktig faktor som gör just Heroes of Might and Magic 3 till den, enligt mig, mest minnesvärda delen i serien är framför allt estetiken och alla de kreativa valen. Varje slotts egna estetik är utstuderad och träffsäker och alla känslor som ska förmedlas genom ren bild förstärks ständigt av den lika träffande musiken som har anpassats väl till varje plats och situation som kan uppstå. Både tidigare och senare delar i serien har ett utseende som idag ser lite utnött ut men just Heroes of Might and Magic 3 har jag alltid tyckt har sett snyggt ut och hoppades därför att HD-uppdateringen skulle innebära lite mer än att de bara putsat lite på gamla sprites. Jag blev således lite besviken när jag kommer in i spelet och ser att i princip ingenting är förändrat. självklart är det lite högre upplösning men verkligen inte så pass att detta gör originalutgåvan mer förlegad än den redan skulle kunna ses vara. Många av spelets tillgångar som har fått en uppfräschning tycker jag till och med har tappat lite av sin härligt grovhuggna gotiska look.

2015-01-28_00004

Rent spelmässigt verkar det vara i princip exakt som vanilj-Heroes 3, som jag inte har spelat på väldigt länge med tanke på att expansionerna faktiskt tillför riktigt bra ändringar. De stora ändringarna som jag märker av är att utforskningsdelen, där man far runt på sin häst, nu är i 16:9 istället för 4:3 (alla andra scener har istället fått en inramning i läder- eller marmorstil) och att man med ett klick i menyn kan byta mellan SD- och HD-kvalité. Inte ens detta knapptryck, när de två olika versionerna står så gott som sida vid sida av varandra får mig att tycka att denna utgåva är starten på något nytt. Spelet får mig i stort sett mer sugen på att spela den gamla versionen med sina expansioner. Jag saknar verkligen Conflux-slottet och kartgeneratorn som kom med Armageddon’s Blade.

2015-01-28_00002

I den form som Heroes of Might and Magic III – HD Edition har idag är det rätt svårt att rekommendera det till någon som inte specifikt tycker att originalutgåvan är jätteful och att den nya är jättesnygg, alternativt någon som har saknat en Steam-integrerad online-funktionalitet i spelet. Denna utgåvan gör inte många förändringar från vad spelet gjorde 1999 och det är ju inget fel med det, men Heroes 3 complete edition är lättare än någonsin förut att få tag på och fungerar dessutom på moderna datorer. Jag känner att det tomrummet som behövs för att denna version verkligen ska kännas berättigad helt enkelt aldrig har funnits. IPad-utgåvan av spelet kan nog däremot vara en fullträff just av den anledningen. Det är självklart inte lätt att leva upp till alla förväntningar som ställs på ett projekt av denna sort och jag är besviken men förstående och hoppas helt enkelt på att expansionerna ska komma i en upputsad version så snart som möjligt. Hur jag än vrider och vänder på det finns det fortfarande inte många spel som kan mäta sig med Heroes of Might and Magic III. Uppenbarligen inte ens spelet självt.

Heroes of Might and Magic III - HD Edition, reviewed by Gabriel Hector on 2015-01-29T11:11:17+00:00 rating 4.0 out of 5
Gabriel Hector
Långhårig bagare från de småländska skogarna som allra helst befinner sig i den overklighet som kan intagas från soffans betryggande kuddar. Det kan röra sig om tv-spel, tv-serier, filmer eller kanske helt enkelt en påse overkligt goda chips.
Gabriel Hector

Latest posts by Gabriel Hector (see all)

Publicerad den 29 januari, 2015