Hitchcock
Rating: 3.5/5 (6 votes cast)

Hitchcock

Regissören Sacha Gervasis film Hitchcock är ett lättsamt drama som utspelar sig samtidigt som filmen Psycho spelas in. Tyvärr har den inte någon koppling till verkligheten och speglar varken Alfred Hitchcock eller varför Psycho egentligen valdes att göras.hitchcock2

Boken Alfred Hitchcock and the Making of Psycho av Stephen Rebello är väl värd en läsning för den filmintresserade. Den berättar om både regissören och filmen. Reklamen till filmen Hitchcock har proklamerat att den boken ligger till grund för filmen och det kan inte vara längre från sanningen. Det som utgör grunden till John J McLauglins manus är fria spekulationer och en hel del skvaller av det unknare slaget.

I extramaterialet säger Sacha Gervasi stolt att han är lyckligt lottad att vara omgärdad av så talangfulla skådespelare och hans främsta uppgift var att släppa loss dem och se till att inte själv vara i vägen. Det syns, för filmen håller inte någon högre teknisk briljans. En homage eller en blinkning åt vad som gjorde paret Hitchcock legendariska finns inte ens i filmen. Jag kan tycka att både regissören och manusförfattaren gör det ovanligt lätt för sig när de förvandlar inspelningen av Psycho till fond för en kärlekshistoria med komedidrag.hitchcock3

Alfred Hitchcocks filmer innehåller ofta kritik mot hans viktorianska uppväxt och den dubbelmoral som han tydligt identifierade. Detta är ingen hemlighet och när valet föll på att filmatisera Psycho var det ett medvetet val för att visa den amerikanska kärnfamiljen som en mardröm. Inte för att hänga med i en splatterfilmstrend eller enkom för chockera som filmen försöker påskina. Den riktige Ed Gein, som var förebilden för romanen, var ett monster som fanns i deras egen bakgård, en amerikansk variant av Jack the Ripper som Hitchcock var väl bekant med. Ed Gein är för övrigt inspirationen till karaktären Jame Gumb (Buffalo Bill) i Thomas Harris bok När lammen tystnar.

Att regissören Gervasi bara släppt ut en hel drös med talangfulla skådespelare på grönbete märks allt för tydligt. Helen Mirren och Anthony Hopkins spelar för första gången mot varandra och gör det bra trots det bitvis larviga manuset. Talanger som Toni Collette, Scarlett Johansson, Jessica Biel, Danny Houston, Michael Wincott, Kurtwood Smith kommer aldrig till sin rätt och det är bara i de få minuterna med James D’Arcy som Anthony Perkins som det blir intressant.hitchcock4Bortser vi från felaktigheterna i manuset och den komiska tonen så är Hitchcock i klass med en bättre TV-film. Slutet hintar dessutom om en uppföljare med Fåglarna som fokus och det är inget jag ser fram mot med tanke på hanteringen av denna.

Rating: 3.5/5 (6 votes cast)
Hitchcock, reviewed by Mats Lundberg on 2013-06-25T12:00:07+00:00 rating 2.0 out of 5

Publicerad den 25 juni, 2013