Home
Rating: 3.3/5 (3 votes cast)

Home

Från regissören bakom av Antz och Over the hedge kommer nu Home, ett animerat intergalaktiskt äventyr för hela familjen. Tittaren kastas snabbt in en fartfylld historia där en ung flicka får möjligheten att stifta bekantskap med en utomjording i jakten på sin försvunna mamma.

home 4

En ras av rymdvarelser som heter Boov är på flykt ifrån de onda Gorg. I flykten från dessa andra rymdvarelser hamnar alla Boovs till sist på jorden. Väl på Jorden tvångsförflyttar de snabbt alla människor till nya bostäder och tar över vår kära planets alla städer. Ibland alla Boovs finns det en som sticker ut ifrån alla andra och det är Oh. Oh är spelad av Jim Parsons (The Big Bang Theory) och är ovanlig på så sätt att han är både fritänkande samt social. Två karaktärsdrag han inte delar med andra boovs vilket resulterar i att alla säger åååh och suckar när de ser honom, därav namnet Oh. Inte långt ifrån Ohs nya bostad bor flickan Gratuity Tucci spelad av Rihanna. Av någon anledning har Boovs missat att flytta henne men hennes mamma är däremot spårlöst försvunnen. Oh som är en social varelse bestämmer snabbt efter sin ankomst till Jorden att han vill ha en inflyttningsfest och råkar bjuda in hela galaxen av misstag. Oh blir jagad av sitt folk för att han av misstag bjudit in Gorg till deras nya planet och i sin flykt stöter han på Gratuity som letar efter sin mamma. De bestämmer sig motvilligt för att slå följe och hjälpa varandra med sina respektive mål.

home3

Berättelsen om ett barn som blir vän med en rymdvarelse är långt ifrån unik och filmen har betydligt mer yta än substans. Trots att berättelsen kan låta som en alternativ version av E.T. av Spielberg så har regissören Tim Johnson lyckats skapa en film som skiljer sig lite från liknande berättelser. Detta bör nog orginalförfattaren Adam Rex förtjäna mest beröm för eftersom filmen är baserad på hans bok The True Meaning of Smekday. Boovs invasion av jorden kan nog vara den fluffigaste och snällaste invasionen som skapats i en filmvärld någonsin. Filmen blir inte heller så förutsägbar som så många andra barnfilmer kan vara. Visst, den följer en del konventionella berättarmetoder men inte smärtsamt uppenbart. Tyvärr tog originaliteten slut där för både filmens utseende och soundtrack känns oerhört plastigt och intet sägande. Filmen har ingen egen karaktär och soundtracket är en potpurri av Rihanna låtar som får en att undra om de sparade några slantar på att bara slänga in en av hennes skivor som soundtrack?

Jim Parsons och Rihanna visar att de båda hanterar att uppgiften att låna ut sina röster till animerade figurer. Jim Parsons vars röst ni flesta känner igen ifrån The Big Bang Theory drar trots allt det vassaste strået. Han levererar ännu en komisk karaktär som står på egna ben ifrån det han skapat i sina tidigare roller. Steve Martin dyker upp som ledaren för alla Boovs och Jennifer Lopez spelar Gratuitys mamma Lucy. Både Martin och Lopez verkar dock mest varit mer intresserade av sina löner än arbetet de gjorde för de skapade inga minnesvärd prestationer.

home-dwa_large

Trots stabila insatser av filmens skådespelare så lyfter filmen aldrig ifrån att vara mer än medioker. Positiva delar med filmen är bland annat det viktiga meddelandet om att det inte är fel att vara lite annorlunda. Rihanna och Jim Parsons som pricksäkert levererar skojfriska repliker i en farlig fart men sedan tar det stopp. Likt många andra animerade filmer på senare år så hittar dock filmen aldrig riktigt sin egen väg och blir bara en i mängden av alla animerade äventyr som släpps varje år. Det hjälper inte heller att soundtracket är så pass fyllt av Rihannas låtar att det som tittare blir svårt att tro att det inte är en lång reklamfilm för en av hennes skivor. Med allt detta sagt är det ändå en film som bitvis lyckades få mig att le och jag tror det finns många barn som kommer att älska denna filmen. Jag tycker att åldersgränsen på 7 år är lite i överkant, alla barn kan se denna filmen i vuxet sällskap.

Rating: 3.3/5 (3 votes cast)
Home, reviewed by Fredrik Malmquist on 2015-08-31T08:00:20+00:00 rating 2.5 out of 5
Fredrik Malmquist

Fredrik Malmquist

En glad prick från Ystad som numera bor och studerar i Malmö tillsammans med min norrländska fästmö Emma. Jag har intressen som musik, löpning, brädspel, stadsplanering och datorspel men framförallt så har jag ett brinnande intresse för film.
Publicerad den 31 augusti, 2015