Homeland – Säsong 1
Rating: 3.8/5 (10 votes cast)

Homeland – Säsong 1

Homeland var den stora tv-snackisen förra året och SVT var smarta nog att haka på direkt så alla kunde vara med och följa Carrie Mathisons kamp att hitta en sleeper-agent för Al-Qaida i USA. Nu har serien kommit ut på Blu-ray och vi tar en närmare titt på den.

Carrie Mathison jobbar på CIA och har nyligen blivit hemskickad från Irak efter att retat upp regeringen där. Med sig hem har hon information att en amerikansk krigsfånge skall ha blivit konverterad och nu är agent för Al-Qaida. Problemet är bara att det inte finns några amerikanska krigsfångar kvar vad man vet. Tio månader senare hittas sergeant Nicholas Brody vid ett tillslag. Hela USA fylls av patriotism att man lyckas rädda en tillfångatagen soldat och han hyllas som en hjälte när han kommer hem. Mathison tror att Brody kan vara den agent hon hört talas om men inser att ingen kommer att tro och hjälpa henne. Hon börjar sin egna högst olagliga övervakning av Brody i hopp om att hitta bevis.

Homeland var ingen succé med mig från ruta ett, faktum var att det krävdes fem avsnitt innan jag var riktigt fast i serien. Precis som med The Wire så var Homeland en serie som krävde ett par avsnitt innan allt föll på plats och jag fann mig klistrad framför tv-rutan. Och precis som The Wire är Homeland en serie som när den väl bitit tag i mig kunde jag inte sluta att titta. Framförallt de sista avsnittet som hade mig på helspänn rakt igenom de 90 minuter det varade. Få serier har lyckats med detta så som Homeland gjorde.

Kanske är det för att Homeland på inget sätt är originell i sin uppbyggnad, vi har sett liknande serier med spänningsmoment tidigare. Men när väl karaktärerna faller på plats och vi börjar se ett mönster och då är jag fast. Framförallt för att Homeland är så pass välspelad. Alla större roller har besatts av erkänt duktiga skådespelare som gör ett bra jobb i sina respektive roller. Framförallt står Claire Danes ut. Danes slog igenom som tonåring på mitten av nittiotalet men har under tvåtusentalet haft svårt att ta sin karriär vidare men här visar hon sin skådespelartalang fullt ut. Damian Lewis som spelar Brody är mest känd för sin roll i Band of Brothers. Han har en otacksam roll här då det är inte meningen att vi skall veta om han är omvänd eller inte men lyckas väl under de förutsättningar han har. Framförallt är scenerna där han försöker hitta tillbaka till ett normalt liv de bästa. Sedan bör man även nämna Mandy Patinkin som Saul Berenson, den alltid lika duktige skådespelaren fungerar här som en trygg bas som de övriga kan luta sig emot och allt eftersom serien fortgår får han en viktigare roll.

Vad är nackdelarna då? Först så är det helt klart så att serien lånar mycket ifrån 24 med Kiefer Sutherland, de gör till och med reklam på baksidan att serierna har samma producenter. Jag var lite orolig att detta skulle kännas som en ren klon av serien men så blev icke fallet. Då är jag mer orolig att serien skall hamna i samma fälla som 24 och upprepa sig för mycket. Det absolut största problemet jag hade med de första säsongerna av 24 var att till slut kändes allt mer eller mindre som en upprepning av tidigare säsonger. Jag är lite orolig att Homeland skall fastna i denna fälla också, att efter en fantastiskt spännande och engagerande första säsong blir kommande säsonger mer eller mindre upprepning av detta. Och en bra säsong gör inte en serie, se bara på Heroes.

Jag hoppas att så inte blir fallet för det finns en hel del obesvarade frågor när säsongen är slut och det skall bli intressant att följa Carrie Mathison och Nicholas Brody ännu en säsong. Båda dessa karaktärer är så komplicerade och mångfasetterade att jag tror och hoppas att nästa säsong kan bli lika spännande som den första.

Vad det gäller denna Blu-ray finns det inte mycket att klaga på. Kristallklar bild med fin skärpa och bra färger. Samma sak med ljudet, för att vara en tv-serie var jag imponerad över hur bra det lät och hur fint man hade mixat det hela. Extramaterialet står dock inte ut, ett kommentarspår, några bortklippta scener och minidokumentär.

Rating: 3.8/5 (10 votes cast)
Homeland - Säsong 1, reviewed by Pär Wirdfors on 2013-01-02T12:00:32+00:00 rating 4.0 out of 5

Publicerad den 2 januari, 2013