Horrible Bosses 2

Horrible Bosses 2

horrible-bosses-2-02Horrible Bosses var en ingen klassiker men den hade en del roliga scener och spelade in tillräckligt mycket pengar för att någon skulle tycka att det var en bra idé att göra en uppföljare.

Nick, Dale och Kurt har tröttnat på att vara en kugge i maskineriet och bestämmer sig för att starta ett företag och bli sina egna chefer. Men sin uppfinning, Shower Buddy, för de komma in på marknaden. De har dock svårt att hitta finansiering tills Bert Hanson dyker upp, han erbjuder sig att köpa 100,000 enheter. Killar tar ett lån och anställer folk och inser försent att de inte kan något och att Hanson har blåst dem. Arga och frustrerade funderar på vad de skall göra härnäst för att få sina pengar tillbaka. Kidnappning kanske?

Män som beter sig som idioter är en filmgenre i sig själv och är det rätt personkemi fungerar det utmärkt. Precis som i den första filmen så lever filmen nästan helt och hållet på kemin mellan Jason Bateman, Charlie Day och Jason Sudeikis. Tre duktiga komiker som gör fler scener roligare än de antagligen var, framförallt Bateman är riktigt bra i sitt vanlige neurotiska jag som ser allting med svarta ögon. Även om manuset till större delen handlar om att dessa tre herrar gör bort sig eller säger saker som inte borde ha sagts så var det som också fungerade bäst. Det kan vara skönt att se en film som inte försöker vara smart utan bara är dumhumor rakt igenom. Det är amerikansk buskishumor om man så vill.Horrible Bosses 2En sak som inte fungerar lika bra i denna film är ”skurkarna”. Både Christoph Waltz som Bert Hanson eller Chris Pine som han son Rex känns inte riktigt som några som fungerar särskilt väl. Ingen av dem är speciellt roliga eller ondskefulla, de är snarare en gäspning. Kevin Spacey och Jennifer Aniston dyker upp igen och deras roller fungerar lika bra denna gång. Spacey är återigen en stor behållning som Harken. Och det är egentligen problemet med båda filmerna, med så många bra skådespelare borde man ha kunnat få till något riktigt lysande. Nu blir det mest småskoj och dålig humor. Det fungerar men det är synd att all den potentialen som finns här utnyttjas till runkskämt.

Det är inte stor konst men det fungerar i nästan två timmar. Filmen räddas av trion huvudpersoner som utnyttjar sin komiska talang till att ge oss gott om skratt men det är också allt du får. Nöjer du dig med detta så är Horrible Bosses ingen dålig film.

Horrible Bosses 2, reviewed by Pär Wirdfors on 2015-07-16T06:13:29+00:00 rating 3.0 out of 5

Publicerad den 16 juli, 2015