Horror Express
Rating: 4.5/5 (4 votes cast)

Horror Express

Netflix överraskar genom att bjuda på en kultig gammal skräckfilm med legendarerna Christopher Lee och Peter Cushing som slåss mot en mystisk varelse på Transsibiriska järnvägen.

horrorex1Den brittiske antropologen Alexander Sexton (Christopher Lee – The City of the DeadThe Man with the Golden Gun) gör 1906 ett märkligt fynd i Manchuriet, nämligen något som verkar vara ett nedfryst fossil av vad som mycket väl kan vara den saknade länken i människans evolution. Fyndet måste fraktas tillbaka till Europa, något man lättast gör via Transsibiriska järnvägen. Ombord träffar han Dr. Wells (Peter Cushing), en bekant inom forskarvärden som är nyfiken på vad Sexton har hittat. Knappt har tåget lämnat stationen förrän märkliga saker börjar hända. Det verkar som om det frysta fossilet kanske trots allt är vid liv och som om det inte bara handlar om något av historiskt intresse.

För mig som älskar de gamla filmerna som Hammer Horror producerade under 50-, 60- och 70-talen passar detta som hand i handske. Inte nog med att herrar Lee och Cushing dyker upp, de får även för en gångs skull stå sida vid sida mot ett monster istället för att vara fiender i form av Dracula och Van Helsing. De verkar stormtrivas tillsammans och får kasta små finurliga repliker på varandra samtidigt som de försöker förstå vad det är som dödar människor ombord på tåget. Vetskapen om att det här var en av de första filmer Cushing gjorde sedan hans hustru gått bort, något han aldrig lyckades komma över, och att det var Lee med familj som tog hand om honom över julhelgen då inspelningarna tog uppehåll, gör det hela ännu bättre. Dessa två rutinerade och klassiskt skickliga skådespelare, tillsammans med en i övrigt färgstark ensemble ger Horror Express en underbar lyster.

horrorex2Den må vara inspelad i Spanien och i princip alla repliker må vara dubbade i efterhand, men känslan av ett tåg som rusar fram över den frusna tajgan i Ryssland sitter ändå perfekt, oavsett om det är en modell eller inte. Det är såhär en mysig kultsträckfilm ska vara, med högt tempo, fantastiska repliker och en berättelse som är bra mycket mer intressant än vad man först tror. Blandningen mellan klassisk skräck, miljön ombord på ett tåg och idéer hämtade från science fiction gör att den hittar sin egen lilla nisch. Lika delar gammaldags som fräsch.

För regin står spanjoren Eugenio Martín, även om han i förtexterna går under sitt engelska alias Gene Martin, och han kan sin genrefilm. Under 60- och 70-talet pumpade han ut westerns, skräckfilmer och thrillers med en internationell marknad i åtanke. Här skakar han på kameran precis lagom mycket för att höja intensiteten, panorerar tjusigt undan just när en effekt är på vippen att visas för länge och när filmen mot slutet behöver en sista skjuts innan finalen kastar han in Telly Savalas (On Her Majesty’s Secret Service) som kosack med licens att piska munkar.

horrorex3Jag är vet att Horror Express inte är för alla. Gillar man skräckfilm från 50-, 60- och 70-talet är det däremot en sjukt underhållande buljong av sådana, kryddad med en del genuint kusliga scener. Den lånar sedan lite idéer från gammaldags science fiction och lyckas skapa något som står stadigt på egna ben utan att behöva skämmas för sig. För att vara spansk och vara över 40 år gammal tar den även starkt avstånd från allt var religion, gudstro och kyrkan heter. Den vågar till och med göra narr av det rakt ut, där den stackars munken uppenbarligen inte har någonting innanför pannbenet som filmens monster vill åt. En välgärning från Netflix, som dessutom kommit över en fin högupplöst transfer. Hoppas detta är en försmak om åt vilket håll de planerar att bredda sitt utbud framöver.

Rating: 4.5/5 (4 votes cast)
Horror Express, reviewed by Erik Nyström on 2013-08-12T07:00:37+00:00 rating 4.0 out of 5

Publicerad den 12 augusti, 2013