Hours
Rating: 1.0/5 (1 vote cast)

Hours

hours2Paul Walker gick bort i en bilolycka för knappt en månad sedan. Min relation till hans filmer är magert och jag har bara sett honom i Timeline och Flags of Our Fathers tidigare. Han är givetvis mest känd för The Fast and the Furious-serien.

Hours utspelar sig under två dagar då orkanen Katrina sveper in över New Orleans. Nolan Hayes (Paul Walker, Fast & Furious) kommer in med sin fru Abigail (Genesis Rodriguez, The Last Stand, Identity Thief) till akuten för att Abigail som är gravid i åttonde månaden har buksmärtor. Nolan förpassas till väntrummet medan läkarna tar hand om Abigail. Samtidigt som orkanen Katrina sveper in får Nolan reda på att han fått en dotter, men att hans fru tyvärr dog på grund av komplikationer.

Dottern placeras i en kuvös med dropp och Nolan sitter helt knäckt brevid med tankar som snurrar. Katrina skapar mer och mer oreda och delar av sjukhuset börjar evakueras, men Nolan och hans dotter måste stanna kvar eftersom kuvösen inte kan flyttas. När strömmen går märker de att batteriet till kuvösen är gammalt och knappt håller 3 minuter innan det måste laddas igen. Utrustad med en handvevad generator laddar Nolan upp batteriet gång, på gång, på gång. Efter ett tag inser han att han är ensam kvar på sjukhuset och timmarna går utan att den räddning som lovats kommer.hours1Läser du thriller på konvolutet och i samma andetag tänker Paul Walker och The Fast and the Furious kommer du bli rejält besviken på Hours. Det är absolut ingen thriller i den bemärkelsen, utan ett lågmält drama som är spännande. Nolan får börja axla sin fadersroll genom att försöka hantera sorgen över att förlorat sitt livs kärlek samtidigt som han måste hålla sin dotter levande till undsättning kommer. Med tillbakablickar och dialog där Nolan pratar till sin dotter får vi lära oss om Nolans och Abigails förhållande. Den sekvens som kan kallas thriller hanteras utan explosioner eller underhållningsvåld, och är snarare helt kopplad till verkligheten.

Eric Heisserer gör en riktigt bra regidebut med manuset han själv skrivit. Han har tidigare skrivit remaken av The Thing och Terror på Elm Street, så för både Walker och honom är det en helt annan typ av film än vi är vana att koppla dem till. I större delen av filmen är Walkers karaktär helt ensam och filmen hänger helt på hans skådespeleri. Ärligt talat trodde jag inte att Paul Walker var en så här kapabel skådespelare och han är både fantastiskt bra och helt trovärdig. Hours visar verkligen att Walker kunde mer än köra bil i filmer.hours3Hours är en berättelse som utspelar sig under Katrina, men handlar inte om Katrina i sig. Berättelsen är påhittad, men är baserad på verkliga händelser som att sjukhuspersonal var tvungna att manuellt veva generatorer för att hålla vissa maskiner igång på sjukhus under orkanen. Den är ett välberättat lågmält drama om en helt vanlig kille som försätts i en svår situation och hans kamp för sin dotters överlevnad. Vad gör du när maten börjar ta slut och du är så trött att du nästan kollapsar, samtidigt som din dotters liv hänger på att du är närvarande? Paul Walker gör en riktigt imponerande rollprestation som ska berömmas. Väl värd ett påseende.

Rating: 1.0/5 (1 vote cast)
Hours, reviewed by Mats Lundberg on 2013-12-30T07:00:18+00:00 rating 3.5 out of 5

Publicerad den 30 december, 2013