Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann

Hundraåringen

Baserad på Jonas Jonasson succéroman från 2009 har nu Felix Herngren tagit sig an filmatiseringen om Allan Karlsson och hans livshistoria. Med Robert Gustafsson som den 100-årige mannen som rymmer från sitt hundrade kalas kan inte filmen bli annat än succé, eller?

Allan Karlsson blir omhändertagen och satt på ett äldreboende i Malmköping. När han fyller etthundra år så lessnar han på boendet och beger sig ut på något som kanske kan bli hans sista äventyr. Under filmens gång får vi, precis som i boken, följa Allan genom nutid och tillbakablickar, där han bland annat får träffa Tage Erlander (Johan Rheborg) och Ronald Reagan. Nutidshistorien tar sin fart när han blir ombedd att vakta en resväska, som sedan visar sig innehålla mängder med pengar. Allan får med sig väskan på sin resa och blir jagad av både polis och gangsters. På äventyret träffar hundraåringen en del intressanta figurer. Julius (Iwar Wiklander), en äldre man som bor i den gamla nedlagda tågstationen i Byringe. Benny (David Wiberg), en något yngre man än de tidigare nämnda som har lite svårt att välja sin stig i livet och är nästan utbildad i nästan allt. Och sedan har vi Gunilla (Mia Skäringer), hon äger en elefant och en cirkusbuss och hjälper männen att fly vidare på sin resa.

Hundraåringen

Jag och böcker går inte riktigt ihop, ser hellre på film, men Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann har jag läst. Och vilken bok! Efter första raderna blir man fast. Som de flesta andra så filmatiserar jag själv boken i huvudet när jag läser och det kunde bli en väldigt rolig film. I huvudrollen hade jag tänkt mig Claes Månsson, trots att han inte syns speciellt mycket någonstans längre. Robert Gustafsson fanns det inte ens en tanke på. När jag först fick reda på att han skulle axla rollen som Allan så var min första reaktion ”Nej, inte ytterligare en Tant Lingon-karaktär!”. Men jag blev förvånad. Det var annorlunda, på ett mycket bra sätt. Samma sak med scenerna där Allan är påverkad av alkohol. Gustafsson har en typ av fylle-skådespel som alltid används i de flesta av hans sketcher. Här håller han inne det mesta och överspelar inte.

Felix Herngren, som skrivit manus, regisserat och producerat filmen har gjort ett fantastiskt bra jobb. Att få ner en bok till en 2 timmars film kan inte vara lätt. Han har naturligtvis kortat ner storyn och strykt väldigt många tillbakablickar, vilka han planerar att lyfta fram i en eventuell uppföljare istället. 63 miljoner kronor har filmen kostat, och den ser väldigt påkostad ut också, speciellt i tillbakablickarna som bland annat utspelar sig i ett stort, ryskt fångläger. Oavsett om det är påkostat eller inte så har de lyckats mycket bra med miljö, rekvisita och allt som hör till. Övergångarna från nutid till dåtid har de smidigt löst genom att lägga på en berättarröst där något i nutidens dialog eller händelse får Allan att tänka tillbaka till gamla goda tiden.

Hundraåringen

Det här är den bästa svenska komedi på flera år! Roliga situationer avslöser varandra med jämna mellanrum utan att det blir överdrivet fjantigt. Skådespelarna ger karaktärerna personligheter på ett mycket bra sätt och man märker inte av något direkt överspel. De som läst boken vet att det finns en del tragikomiska inslag, som bland annat när unge herr Karlsson ska utföra en provsprängning och Grosshandlaren får för sig att uträtta sina behov precis på kullen där provsprängningen sker. Dessa scener var nog de som lockade flest skratt i biosalongen. När det gäller filmatiseringar så kan det vara både till fördel och nackdel att läsa boken först. I det här fallet har det ingen som helst betydelse om man läst boken eller inte. Felix Herngren har på ett bra sätt fått ihop historien med hjälp av Gustafssons berättarröst som knyter ihop scenerna mjukt och smidigt. För att svara på frågan i ingressen så tror jag absolut att även filmen kommer bli en stor succé!

Rating: 2.4/5 (5 votes cast)
Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann, reviewed by Fredrik Nyström on 2013-12-26T12:00:56+00:00 rating 4.0 out of 5
Fredrik Nyström
Hälsingepojk som blev skåning. Ser gärna en skitrolig komedi eller en sprängfylld actionrulle. Försöker lära mina två barn att uppskatta Disney och Pixar, utan framgång. "I don't need you to tell me how fucking good my coffee is, okay? I'm the one who buys it. I know how good it is."
Fredrik Nyström

Latest posts by Fredrik Nyström (see all)

Publicerad den 26 december, 2013