The Hunt for Red October

red october 1Ni som är trogna läsare på Filmfenix vet att en av de bästa bioupplevelserna för mig var när jag såg den här filmen i London. Jag var på klassresa och tillsammans med fem klasskamrater gick vi in på biografen Empire på Leicester Square. Det var precis efter lunch en tisdag och vi var ensamma i Empires ”etta” som tar 1330 personer (ungefär dubbelt så stor som Royal i Malmö). Vi fick givetvis de bästa platserna. Det var vid den tidpunkten min kärlek till ubåtsfilmer började och speciellt Jakten på röd oktober. Nu släpps en box med samtliga fem filmer med Jack Ryan som protagonist.red october 5

Året är 1984 och CIA-analytikern Jack Ryan (Alec Baldwin) kastar sig på ett flyg från London till Washington med hemlig information om en ny sovjetisk ubåt. I Washington möter han amiral James Greer (James ”Darth Vader” Earl Jones) för att förmedla informationen. Greer berättar att ”Röd oktober sjösattes imorse”. Ryan och Greer tillsammans med den föredetta ubåtskaptenen Skip Tyler (Jeffrey Jones) listar ut att Röd oktober har ett nytt drivsystem, en så kallad caterpillar drive, som gör att ubåten kan förflytta sig i princip ljudlöst. Skip sammanfattar det ”När jag var tolv, hjälpte jag min far att bygga skyddsrum i vår källare för att någon galning placerat ett dussin kärnvapenrobotar 90 miles från Floridas kust. Den här skulle kunna placera ett par hundra kärnvapenrobotar i Washington och New York och ingen skulle märka något innan det hela var över.”red october 02

Samtidigt avseglar huvuddelen av den sovjetiska militära flottan efter röd oktober och Sovjet varnar USA att röd oktobers kapten Ramius (Sean Connery) har blivit galen. Ryan som tidigare gjort en biografi om Ramius föreslår ett alternativt scenario, att Ramius och delar av hans besättning vill fly från Sovjet som avhoppare. Samtidigt som stormakterna spänner sina militära muskler i Atlanten måste Ryan övertyga sina chefer och bevisa sin tes. Har han fel är ett tredje världskrig farligt nära.

John McTiernan som regisserade Jakten på röd oktober hade tre actionfilmer i rad som är minst sagt imponerande. Han gjorde två av åttiotalets tungviktare och klassiker, Die Hard och Predator, precis innan denna. I och för sig är Jakten på röd oktober mer thriller än action men innehåller actionelement den med. Den här är den första filmen med Tom Clancys bokhjälte Jack Ryan som även gestaltats av Harrison Ford i två filmer och Ben Affleck samt nu senast Chris Pine. Alec Baldwin är den som porträtterar Ryan bäst i mina ögon. Jag tycker mycket om filmerna med Harrison Ford också, men Ryan känns för gammal jämfört med böckerna i hans gestaltning.red october 3

Jakten på röd oktober har en imponerande rollista med Scott Glenn, Sam Neill, Joss Ackland, Stellan Skarsgård, Courtney Vance, Peter Firth och Tim Curry utöver de redan nämnda. Skådespelet är mycket bra och man blir inte besviken. James Earl Jones återkom som Greer i de övriga filmerna om Jack Ryan där Harrison Ford hade huvudrollen. Trots att filmen är snart 25 år gammal håller den forfarande mycket bra. Jag har säkert sett Jakten på röd oktober mer än fyrtio gånger vid det här laget, men jag blir aldrig trött på den. Kanske beror det på att karaktären Jack Ryan, är den intelligenta hjälten som tänker innan han skjuter.

Extramaterialet är tunnt men bättre än min DVD som inte hade något mer än en trailer. Kommentatorspåret med John McTiernan är inte det bästa och känns lite torrt. McTiernan verkar inte helt engagerad när han berättar om filmen, men levererar ändå intressant information i mitt tycke. Han är dessutom tyst i långa perioder vilket är lite överraskande. För den som inte är superintresserad kan man hoppa över kommentatorspåret. I featuretten “Beneath the surface” på tjugoåtta minuter får vi mer intressant och lättsmält information i intervjuer med skådespelarna och inspelningspersonalen. En hel del kul bakom kulisserna visas och detaljer avslöjas.red october 4

Jakten på röd oktober engagerar lika mycket idag som när den hade premiär. Det är en välgjord thriller med grymt driv. Att äga filmen på Blu-ray är i mitt tycke en självklarhet. Filmen är i och för sig en av mina favoritfilmer, men den anses vara den bästa ubåtsfilm som någonsin gjorts (jo jag älskar Das Boot också). Har du inte sett den har du något att se fram emot.

Rating: 3.0/5 (3 votes cast)
The Hunt for Red October , reviewed by Mats Lundberg on 2014-06-16T07:00:07+00:00 rating 4.5 out of 5

Publicerad den 16 juni, 2014