Hunted

hunted01Hunted är en TV-serie om åtta avsnitt producerad av bolaget Cinemax. Till sin hjälp har de tagit Frank Spotnitz som var en av huvudproducenterna till The X-Files. Han har även hjälpt till på Cinemax första serie Strike Back.

Serien Hunted hittar du på Netflix och jag är inte förvånad ifall du bara bläddrat förbi den. Själv tycker jag mig ha bra koll på TV-serier, men den här har passerat helt obemärkt. I huvudrollen syns Melissa George (Alias, Grey’s Anatomy) som spelar agenten Sam Hunter. Hon arbetar åt ett privat säkerhetsföretag som heter Byzantium med mäktiga kunder. Resurserna som Byzantium har är mer åt länders underrättelsetjänster än Securitasvakterna på den lokala gallerian. Byzantium styrs med järnhand av den kalle Rupert Keel (Stephen Dillane, Game of Thrones).hunted03Efter ett uppdrag i Tanger utsätts Sam för ett mordförsök, men överlever trots en skottskada. Hon inser att någon har förrått henne och hon går under jorden i ett år innan hon återvänder till Byzantium för att försöka lista ut vem som är den skyldige. Hon lägger pussel i klassisk spionstil och sätter trådar mellan fotografier på anslagstavlor. På Byzantium finns hennes före detta pojkvän Aidan Marsh (Adam Rayner) och en amerikansk prickskytt Deacon Crane (Adewale Akinnuoye-Agbaje) som är stommen i teamet som hon placeras att arbeta i. Någon försöker fortfarande döda henne och frågan är om hon får sin hämnd?

Hunted är en riktigt välberättad spionhistoria med många lager. Förutom Sams hämnd får vi följa uppdraget som Keel ger henne, ett kallt krig mellan den Brittiska underrättelsetjänsten och Byzantium, en mystisk mördare med en egen agenda, flashbacks från Sams barndom som på något sätt är kopplat till nuvarande händelser, ett företag med stort men okänt intresse för Sam och hänsynslösa skurkar. Det händer mycket samtidigt och det gäller att hänga med för att få ut största behållning av serien.hunted02,pngDet är ingen tvekan om att insatserna är höga för samtliga inblandade och det är stundtals rejält spännande. Som i klassiska spionhistorier är det fullt av lögner, dubbelspel, konspirationer och allianser. Gillar du den typen av berättande med mycket detaljer och spännande överraskningar är Hunted definitivt en serie för dig. Det är välproducerat och snyggt rakt igenom med mycket bra skådespel. Det finns en hel del kända ansikten i rollistan som vi känner igen från Game of Thrones och Luther. Det är ändå Melissa George som stjäl nästan varenda scen i serien och hon är mycket bättre som hjältinnan än rollen hon hade i Alias.hunted04Atmosfären i Hunted är genomgående spännande och Sam är en hjältinna som man som åskådare snabbt tar till sitt hjärta. Hon är smart och tuff samtidigt som hon har hjärtat på rätt ställe. Hade man balanserat det fel kunde Sams karaktär blivit allt annat än trovärdig, men tack vare Georges lysande och nyanserade skådespel blir det ruskigt bra. Vi får alla hoppas att det blir en uppföljare till Hunted för en bättre kvinnlig protagonist har jag inte sett på lång tid.

Rating: 4.0/5 (1 vote cast)
Hunted, reviewed by Mats Lundberg on 2014-07-01T07:00:22+00:00 rating 4.0 out of 5

Publicerad den 1 juli, 2014