Hvidstensgruppen

Danmark tillhör inte direkt länderna man i första hand tänker på när andra världskriget kommer upp på agendan. Jag minns än idag hur min historialärare beskrev deras försvar som ett gäng gamla gubbar med flintlåsgevär. Riktigt så illa var det givetvis inte, men den danska armén hade utsatts för stora besparingar under lång tid och dessutom hade Hitler lovat att man skulle skona det neutrala grannlandet i norr.  Den 9 april 1940 gjorde dock Nazityskland pinan kort och ockuperade snabbt Danmark utan minsta problem. Målet var förmodligen inte Danmark i sig utan Norge, för att säkra transporten av järnmalm. Även om danska staten inte gjorde mycket motstånd fanns där danska grupper som inte accepterade ockupationsmakten utan gjorde motstånd. Holger Danske var tillsammans med BOPA de två mest kända motståndsgrupperna. Hvidstengruppen är inte lika känd, men det är deras historia vi får ta del av i denna film.

Danmark är ockuperat av Nazityskland. Livet går sin gilla gång. Man firar födelsedagar och dop och utför arbeten och gör affärer nästan som vanligt.  Folket är dock inte helt nöjda med sin regerings flathet mot den tyska övermakten. Ett flertal motståndsgrupper uppstår som i första hand arbetar genom att sabotera tyskarnas arbete i landet. England arbetar aktivt för att stödja denna verksamhet med utrustning, vapen och sprängmedel. Engelsmännen flyger in utrustningen och släpper den över landsbygden, sedan får lokala motståndsgrupper föra denna utrustning till de större motståndsgrupperna i städerna. Marius Fiil äger värdshuset Hvidsten Kro och leder en grupp danska motståndsmän vars uppgift är att samla in det som engelsmännen släpper ner innan tyskarna hinner ta det. Arbetet innebär inte att gå i väpnad konflikt med ockupationsmakten. Det innebär inte heller att genomföra sabotage utan bara att samla in materielet och föra det vidare. Gruppen har i princip ingen militär utbildning eller erfarenhet, utan det är krogägare, plåtslagare, murare och andra som ingår. De yngsta i gruppen är inte ens vuxna.

Det är inte ofta som Danmark kommer upp i filmer om andra världskriget. Förklaringen är givetvis att landet inte spealde någon större roll i kriget. Kriget var dock närvarande i Danmark. Danmarks läge som grannland med gräns mot Tyskland gjorde det givetvis svårt för Nazityskland att låta bli. Men även det strategiska läget med in- och utfart till Östersjön och porten till Norge. Även om dansken inte direkt utgjorde ett direkt hot mot Tyskland kunde en allierad invasion av landet ställa till det för Tyskland. Militärt var motståndet litet, men de motståndsgrupper som bildades genomförde olika former av sabotage och fångade och avrättade kollaboratörer. Hvidstensgruppen var alltså en grupp som egentligen bara såg till att de övriga grupperna fick materiel från England.

Filmen visar givetvis skedet från en dansk vinkling. Tyskarna framställs som relativt kalla och grymma, även om man även kan skönja det vardagsliv som uppstått där ockupationsmakt och ockuperade har levt och ska leva ett liv bredvid varandra. Där något som kanske inte kan betraktas som vänskap, men ändå något som påminner om förtroende skapas. Trots det allvarliga temat och upplösningen är det en ganska gemytlig film under långa delar. Dansken verkar ha levt relativt väl även under dessa år. Ibland går handlingen lite väl långsamt framåt, men en liten spänning ligger hela tiden där och håller tillsammans med gedigna skådespelarinsatser hela tiden intresset uppe. Filmen blir också regidebut för skådespelerskan Anne-Grethe Bjarup Riis, som vi känner bland annat från Von Triers Idioterna och polisserien Anna Pihl. Filmen borde ge henne möjligheten att få regissera fler filmer och det är i mina ögon en debut som ger mersmak. Lite rutin på detta och vi får filmer som håller ihop tempot lite bättre än vad denna film lyckas helt med.

Jag tycker att det är bra att det kommer filmer på temat från andra länder än USA och England, och som dessutom utspelar sig på annan plats än direkt på slagfältet. För något år sedan skildrade filmen Flamman och Citronen motståndsgruppen Holger Danske och detta är ytterligare en pusselbit i pusslet och vi har även Peter Dalles En fiende att dö för från 2012. Även om länder som Sverige och Danmark inte tillhörde de stora länderna i kriget var dessa år något som påverkade stort.

Utgåvan har ett extramaterial som består av två dokumentärer. Dels en vanlig bakom kameran-dokumentär om hur inspelningen gick till och dels en dokumentär om Hvidstensgruppen, där de få överlevande från tiden intervjuas. Båda dokumentärerna är cirka halvtimmen långa och vore förmodligen intressanta att se om det inte vore för att de är på danska och otextade. Detta gör att jag snabbt tappar intresset för dem.

Hvidstensgruppen är en välgjord film baserad på verkliga händelser som är väl värd att se även om den inte är ett mästerverk.

Rating: 2.3/5 (3 votes cast)
Hvidstensgruppen, reviewed by Joakim Helmbrant on 2012-10-02T07:00:49+00:00 rating 4.0 out of 5