I, Frankenstein
Rating: 1.0/5 (1 vote cast)

I, Frankenstein

iFrankenstein04Det finns det människor som är fantastiska idésprutor och genererar fullträff på fullträff. Skaparen av I, Frankenstein Kevin Grevioux är inte en av dem. Han ska ha cred för  att vara medskapare till Underworld, men som manusförfattare och idégenererare stannar hans framgång där. I, Frankenstein borde aldrig tagit steget från medioker serietidning till kalkonfilm. Smärtan att se filmen tar jag för er kära läsare, var tacksam.

Redan på trailerstadiet var det uppenbart att filmen inte kommer hamna på IMDBs topp 250, men det har funnits trailers genom historien som inte gjort filmen rättvisa och så kanske även var fallet här. Precis som jag trodde, filmen var långt mycket sämre än trailern och inte helt oväntat betydligt längre dessutom.iFrankenstein02

Förhoppningarna stod till att skådespelare som Aaron Eckhart, Yvonne Strahovski, Miranda Otto och Bill Nighy på något sätt kunde styra upp filmen trots de bedrövligt dåliga första fem minuterna. Frankensteins monster (Eckhart) hamnar i ett krig mellan gargoyles och demoner. På Van Helsingmanér fast utan sidekick ska rädda människorna och världen från undergång samtidigt som han ska få en själ. Allt detta sker i en anonym CGI-stad utan befolkning och dagsljus.

Demonerna ledda av Naberius spelad av Nighy, som i princip repriserar sin roll från Underworld, vill återupprepa Frankensteins experiment för att fylla de tomma själlösa kropparna med demoner. Till sin hjälp har de den ovetande och ”världens mest respekterade elektrofysiologer” (direktcitat från filmen) Terra spelad av Strahovski. Gargoyleledaren Leonore (Otto) försöker skydda världen (av oklar anledning) och Frankensteins monster eller Adam, som hon väljer att döpa honom. iFrankenstein03

Det är svårt att föreställa sig vad skådespelarna tänkte när de läste manuset? Vilken pitch det måste varit för att få dem ombord på det här. Manuset måste varit en soppa redan från start för jag har sällan sett på maken på mer styltade och överansträngda dialoger. Det syns nästan på Miranda Otto och Nighy att det gör ont när de säger vissa repliker. Det finns en dialograd i hela filmen som faktiskt har något som helst värde och känsla och det är Yvonne Strahovski som får äran att leverera. Jag tror dialogen fungerar bättre med ljudet avstängt och att du själv läser undertexterna och gissar vilken stämning det ska vara. Gör gärna till rösten när du levererar replikerna, det kanske roar din medtittare.

Det är lätt att gnälla på ensemblen som är helt oengagerad. Aaron Eckharts totala ointresse, även om han spelar ett själlöst monster, får mig att undra om det inte vore bättre att ersätta honom med ett återupplivat lik. För jag har sällan sett på maken på dött skådespel. Det nästan mest skrattretande är att en av de få frågor filmen ställer är ifall Adam har en själ eller inte? Svaret är att det har aldrig visats en mer själlös och tom karaktär på duken på åratal och filmen rymmer samma vakuum.  I, Frankenstein borde vara mer orolig för horder av biobesökare som vill ha pengarna tillbaka än arga bybor med facklor och högafflar.iFrankenstein01

Trots det är inte dåligt manus och dött skådespel den här filmen största problem. För att blanda varelser hej vilt och hoppas på att det blir bra kan vem som helst göra. Om någon sagt att gäng Hollywoodproducenter på fyllan hade försökt kläcka den mest galna idén och det var så filmen kom till, så hade jag trott dem. Krampaktigt försöker man få till en konflikt mellan ont och gott utan något som helst djup. Gargoyles ska tydligen vara goda, men det visas sällan, och demonerna är onda och sedan har vi Adam som följer med som det femte hjulet.

Det skulle gå att skriva mer om hur medioker datoranimationerna är, avsaknaden av regi och så vidare, men det är bara att ödsla energi på en film som redan konstaterat är usel. I, Frankenstein försöker desperat var lika cool Hansel & Gretel och Underworld men klarar inte ens att vara en blek version av den usla Abraham Lincoln: Vampire Hunter. Undvik som pesten.

Rating: 1.0/5 (1 vote cast)
I, Frankenstein, reviewed by Mats Lundberg on 2015-01-08T07:00:14+00:00 rating 1.0 out of 5

Publicerad den 8 januari, 2015