I Wish
Rating: 4.0/5 (1 vote cast)

I Wish

i wish 02

I Wish är en film om tron på mirakel. Men om det krävs ett mirakel för att en önskan ska inträffa är det kanske inte meningen att den ska göra det. Och hur ska man vara säker på att man önskar rätt?

Koichi och Ryunosukes föräldrar har bor inte tillsammans längre. Efter skilsmässan bor storebror Koichi med sin mamma och sin mormor och morfar. Ryunosuke har valt att bo med pappa där han får ta stort ansvar eftersom pappa har rockstjärnedrömmar. Med flera mil emellan sig lever de två bröderna två olika liv. Koichi drömmer om att hela familjen ska bo tillsammans igen och kan inte förstå varför de andra inte bryr sig. Han får höra att önskningar går i uppfyllelse om man står på en speciell plats när två tåg passerar varandra och skriker ut sin önskan.

i wish 05

Det går inte att komma ifrån att I Wish nog främst är riktad till barn. Hirokazu Koreeda har gjort Barnen som inte fanns tidigare och även där hade barn huvudrollerna, men det var en synnerligen mörk och vuxen film. I Wish ligger närmare svenska barnfilmer som Isdraken och Tsatsiki, morsan och polisen. Även i Koreedas film handlar det om barns drömmar och deras knäppa små idéer om hur de ska gå i uppfyllelse. Föräldrar som inte vill släppa sina musikaliska strävanden till förmån för familjen finns i båda de svenska filmerna också.

i wish 03

Lika allvarlig som I Wish kan jag däremot inte minnas att en svensk barnfilm varit på många år. Koreeda fortsätter att presentera det vackra i den anspråkslösa vardagen precis som han gjorde i Still Walking. Han verkar vilja säga till oss att livet och vardagen har så många små mirakel i sig att vi inte behöver sträva efter det överdådiga. Redan i After Life ville han att vi skulle reflektera över de små händelserna i livet och se vikten av dem. I I Wish finns inga stora känsloyttringar och konfrontationer som i svenska barnfilmer där tittaren får alla känslor skrivna på näsan. Ryunosuke har valt att bo hos sin pappa eftersom mamma alltid sagt att han påminner om pappa. Och eftersom mamma inte älskar pappa längre tänker han med ett barns logik att hon nog inte tycker om honom heller. Här hade Koreeda kunnat slå på den stora känslotrumman och manipulera oss att känna med den lille pojken. Men Ryunosuke måste vara det gladaste barnet jag har sett på film. Han accepterar sakernas tillstånd och vill inte att de bråkande föräldrarna ska leva tillsammans.

i wish 06

Koichi har svårare för att leva med förändringar och sätter sin tro till miraklet som kan inträffa när tågen passerar varandra. Han och kompisarna vill förändra en massa saker och få sina drömmar att gå i uppfyllelse. De börjar planera resan till platsen där mirakel kan inträffa. Här händer det som jag annars tycker väldigt illa om i filmer: de vuxna ska hjälpa barnen. I min recension av Modern Family skrev jag om hur pinsamt det blir när en familj involverar sig i exempelvis ett skolarbete eller något sportevenemang. Det kan vara de vuxnas deltagande som framkallar kräkreflexen hos mig. Koreeda låter barnen vara i fred. De vuxna låter dem ha sina mirakel för sig själva. Detta gör förvisso att den sista akten stundvis blir ganska tjatig när barnen springer runt för att komma till rätt plats. Men man tycker så mycket om alla barnen att deras lilla äventyr fängslar ändå.

i wish 04

Även om barnen står i fokus får de vuxna också en del utrymme. De vill precis som barnen antingen att saker inte ska förändras eller att det där vulkanutbrottet som kan förändra allting ska inträffa. Men tron på mirakel har försvunnit med åldern. Man drömmer ju även som vuxen, men drömmarna är lite mindre. Det gamla paret som barnen övernattar hos ger oss visar den eftertänksamhet som man ibland kan hitta hos äldre människor som levt så pass länge att de vet vad som verkligen betyder någonting, vad som är värt att önska. Trots att man som vuxen inte tror på mirakel längre får man inte förlora hoppet. Några av barnen växer upp under sitt äventyr. När de väl står på plats och ska skrika ut det där som de önskar sig allra mest inser de att det som lockade ut dem på resan kanske inte är det viktigaste ändå.

I Wish är en lättsam film om stora frågor som inte alls är svår att ta till sig. Barnskådespelarna är fenomenala genom hela filmen. Efter I Wish har Hirokazu Koreeda gjort Sådan far, sådan son som prisbelönades i Cannes 2013. Den har svensk biopremiär i februari 2014.

Rating: 4.0/5 (1 vote cast)
I Wish, reviewed by Mattias Berg on 2014-02-19T15:00:28+00:00 rating 4.0 out of 5

Publicerad den 19 februari, 2014