Ice Age 4 – Jorden skakar loss 3D

Ice Age 4 – Jorden skakar loss 3D

Ice Age är tillbaka för en fjärde film, men håller charmen fortfarande? Ice Age 3 höll överraskande bra kvalité, då både filmen och skämten var välgjorda. Serien har alltid stått för crazy humor i sann Tom & Jerry-anda och denna fjärde film är inget undantag.

Det har gått ett tag sedan vi såg våra vänner sist och Kiwi har nu vuxit upp och blivit en rebellisk tonåring som Manny har fullt sjå att hålla koll på. Sid får en glad överraskning när hans familj dyker upp, men det visar sig snabbt att det hela var ett trick för att lämna gamla senila mommo med Sid. När en stor jordbävning drabbar området så skiljs Manny från sin familj och medan han, Sid, Diego och mommo flyter omkring på ett isflak, kämpar Ellie och Kiwi med att fly ifrån det jordbävningsdrabbade området. Som grädde på moset råkar Manny ut för pirater på havet.

Ice Age har alltid varit ganska harmlösa och underhållande filmer. Högt tempo och mycket humor har gjort filmerna till bra filmer att se med barnen, men de är också filmer som jag inte lägger särskilt mycket på minnet. Skall jag vara ärlig kommer jag knappt ihåg vad den första eller andra filmen handlade om. Av de tre filmerna innan är det nog den sista som har fungerat bäst och varit roligast, kanske för att kombinationen av karaktärer och miljöer var ganska lyckad och den nya karaktären Buck var synnerligen underhållande. Så det var med gott mod jag satte mig ner med fru och barn för att se Ice Age 4. En och en halv timme senare var jag inte lika nöjd, tempot och humorn fanns där, även de lustiga sidokaraktärerna men det fanns inte så mycket mer. Filmen staplar scener på varandra och skämten kommer i en aldrig sinande takt men jag fann mig inte alls särskilt engagerad i det hela. Många skämt var ytliga och tråkiga, de nya karaktärerna känns varken roliga eller intressanta och hela historien om Mannys försök att hitta tillbaka till sin familj samtidigt som de flyr från en stor fara, kändes som samma koncept upprepat en gång för mycket. Inte ens sidohandlingen med Scrat och hans eviga jakt på sitt ekollon känns lika roligt denna gång.

Det finns individuella scener som är roliga och tack vare sitt tempo håller filmen ihop ändå, men det går inte att komma ifrån att tiden har sprungit ifrån Ice Age och det är dags för Blue Sky Studios att börja fundera på vad man skall satsa på härnäst. Mycket av filmen räddas av Sid och Robert Gustafsson. Även om det har funnits en överexponering av Gustafsson de sista 15 åren så gör han ett riktigt bra jobb med den enfaldige Sid och levererar också några av filmen roligaste scener. Annars känns det mest som man återanvänder gamla idéer eller saker som inte dög i de tidigare filmerna och hoppas att ingen märker något. Samtidigt så drog filmen fram som en ångvält på bio, den tredje mest sedda filmen i år, och spelade in goda pengar åt Fox så vi kan säkert förvänta oss en uppföljare inom ett par år.

Vad det gäller utgåvan finns lite att klaga på. Detta är en perfekt film att demonstrera din 3D-TV med inför skeptiska kamrater. 3D Blu-ray ser riktigt bra ut, 3D-effekterna är utmärkta och bilden i 2D är skarp och fin. Bra färger och utmärkt svärta. Ljudet är lika bra det och mullrar på fint i högtalarna. Extramaterialet är anpassat för barnen och ganska ointressant.

Ice Age 4 - Jorden skakar loss 3D, reviewed by Pär Wirdfors on 2012-12-01T12:00:15+00:00 rating 2.5 out of 5

Publicerad den 1 december, 2012