Identity Thief

När det vankas modern Hollywoodkomedi drar jag numera ner förväntningarna till noll. Det är verkligen extremt sällsynt att en sådan film håller under hela speltiden. Identity Thief är inte helt usel, men det är tyvärr vansinnigt långt mellan fnissen och därför inte heller något undantag från denna regel.

Identity Thief 1Identity Thief har en enkel och dessutom högaktuell premiss, med tanke på dagens eskalerande identitetsstölder och fifflande med kortköp. Sandy Patterson (Jason Bateman, Arrested Development) är en reko revisor i Denver med ett ordnat familjeliv som helt oväntat blir föremål för en polisutredning rörande olagligheter långt hemifrån. Snart går det upp för honom att någon snott hans identitet och lever loppan på hans bekostnad nere i Florida. Med hjälp av Sandys feminint klingande namn har en kvinna framgångsrikt utnyttjat hans finanser genom att fixa ett falskt ID-kort i hans namn. Själv hävdar Sandy att hans namn är könsneutralt. Boven är Diana (Melissa McCarthy, Bridesmaids, The Heat) som far omkring och köper alla prylar och skönhetsbehandlingar hon kommer över i Sandys namn, samtidigt som hon beter sig som ett supande svin och även hamnar i omfattande trubbel med ett kriminellt gäng.

Identity Thief 5Sandy drar till Florida för att stoppa den shoppinggalna och våldsamma kvinnan innan hela hans tillvaro och anseende går förlorat. Det gäller att illa kvickt återerövra både livet och bankontot, något som naturligtvis Diana inte har en tanke på att släppa ifrån sig utan kamp. När de hårdföra gangstrarna och hantlangarna Julian (T.I., Boss) och Marisol (Genesis Rodriguez, Casa de mi Padre) inser att de köpt värdelösa stulna kontokort av Diana, inleds jakten på henne och filmens tredje och fullständigt onödiga ben är därmed presenterat.

Identity Thief 4Diana är en väldigt tragisk figur och det är ofta lika sorgligt som smålustigt att följa när hennes brister kommer fram. Hon är en ohämmad lögnmaskin helt utan moral och filmen blir som roligast när Diana drar med Sandy in i hennes värld av egoistisk galenskap. Identity Thiefs banala upplägg bygger som sagt på namnet Sandy som skapar en ganska bra grogrund för möjligheter att skoja till det rejält och därigenom bli en trevlig förväxlingskomedi, vilket var anledningen till att jag faktiskt kände mig lite nyfiken på filmen. Jag hade fel. Någon förväxlingskomedi blir den dessvärre aldrig och kommer därför aldrig att förväxlas med till exempel Tootsie eller Big. Istället utvecklas en buddy-aktig road movie där Sandy ska släpa upp Diana till Denver och under tiden serveras en jämntjock radda av förutsägbara och svordomsfyllda skämt som sällan blir särskilt roliga för mig. Jag skrattar åtminstone inte åt Melissa McCarthys oneliners eller kaskadspyor, utan det är istället den bullriga fysiska humorn som har bättre bärighet. Hon och bollplanket Jason Bateman har bra kemi, men Identitys Thief gör inte sitt komedijobb till fullo och därför belastas inte mina svårflörtade smilband i någon större utsträckning.

Identity Thief 2Ändå är det i mångt och mycket Melissa McCarthy som på egen hand håller filmen pytteintressant. Om vartannat vill jag se den vulgära kvinnan och vad hon ska hitta på härnäst, för att i nästa sekund bara vilja stänga av. Hennes karaktär påminner om många andra film- och TV-karaktärer med rapp käft och har drag av såväl Roseanne Barrs röst som Tiffany Perssons utseende. Dock kämpar hon i motvind mot krafter som gör allt för att dra ner tempot. Den helt meningslösa och stentråkigt skrivna sidohistorien med de okarismatiska gangstrarna tar aldrig fart och stör bara filmens flyt. När den till slut närmar sig två timmar är det mest jobbigt att det skojiga så sällan dyker upp, filmen borde kortats ner med en halvtimme. Regissören Seth Gordon (Horrible Bosses, King of Kong) når med Identity Thief inga humoristiska höjder. Han borde kanske stulit en del från klassikerna i genren för att lyckas charma en gubbstrutt som hade försatt sig själv i humor-mode för en gångs skull.

Rating: 2.0/5 (2 votes cast)
Identity Thief, reviewed by Hans Råman on 2013-09-23T12:00:37+00:00 rating 2.0 out of 5

Publicerad den 23 september, 2013