Inherent Vice

Inherent Vice

inherent-vice-01Inherent Vice betyder på svenska dold skada eller dold last, det är en juridisk term för gods som är för riskabelt att transportera. Den beskriver också huvudpersonernas mänsklighet och deras svagheter. Thomas Pynchon är känd för sina komplexa böcker och går under begreppet high modern snarare än modernistiskt.

Larry ”Doc” Sportello är en privatdetektiv som arbetar från en klinik någonstans i Los Angeles, i varje fall när han inte röker på eller tar andra droger. En kväll kommer hans gamla flamma Shasta Fay Hepworth förbi honom och ber om hjälp. Hennes älskare ”Mickey” Wolfmann har hamnat i en knipa då dennes fru och älskare försöker röja honom ur vägen genom att få honom in på ett mentalsjukhus. Shasta ber Doc att stoppa detta. Doc kan inte anat än att säga ja men snart visar det sig att saker är mer komplicerade än så, mycket mer komplicerade.

Pynchon har i sin bok lånat friskt av Raymond Chandler och dennes hårdkokta stil. Han har också fånga Chandlers komplexa handlingar där det är lager på lager och till och med författaren snart går bort sig vem som är vad. Det finns en berömd anekdot om den stora sömnen, när boken skulle filmatiseras hörde bolaget av sig till Chandler för det var oklart vem som hade mördat en person. Chandler svarade: ”jag har ingen aning!”. Det är kärnan som Inherent Vice fångar. Så snart Doc börjar undesöka Wolfmann så dyker det upp sidokaraktärer som vill ha hjälp med något och alla är på något sätt kopplade till fallet. Snart är det så många personer som Doc skall hålla koll på att det är svårt att följa med i handlingen. Det hela görs inte lättare av den drogdimma som huvudpersonen befinner sig i, vilket gör att man som tittare aldrig riktigt kan lita på om det vi ser är äkta eller inte.inherent-vice-04

Kombinera det med en släng av Pynchons kända absurdism och du har en film som handlar mer om resan än att förstå vad som faktiskt händer. Efter en timme hade jag tappat bort mig i handlingen helt men de resterande 90 minuterna var lika underhållande trots det. Detta är inte en film för dem som vill ha svar på frågor, när filmen är slut är frågetecknen lika många som när den började. Å andra sidan har man en assistent vars namn betyder trolldom på franska och bara syns i bild när hon och Doc är ensamma bör man fundera lite på hur mycket som är äkta eller inte. Eller kanske inte fundera alls och bara låta sig glida med i Docs resa. Kombinera denna handling med Pynchons knivskarpa och underfundiga dialog och du har film som levererar.inherent-vice-03

Joaquin Phoenix var född för att spela en roll som denna. Det är perfektion ut i fingerspetsarna och ruskigt underhållande. Motvikten till hans nerdrogade privatdetektiv är Josh Brolin som ”Bigfoot” Bjornsen, hårdförd polis som hatar hippies, droger och gärna missbrukar folks rättigheter. Men det finns ett band mellan dem också och utan varandra skulle det vara vilse. Paul Thomas Anderson har en diger resumé, med filmer som Boogie Nights, Magnolia och There Will Be Blood förväntar jag mig alltid något extra av honom. Denna gång lägger han sig klok nog på en lite mindre allvarlig nivå samtidigt som han plockar fram en film som andas på Fear and Loathing in Las Vegas och The Big Lebowski, sämre filmer finns det att bli jämförd med. Detta är inget nytt mästerverk av honom med det är en underhållande och stabil film rakt igenom.

Inherent Vice kan ses som en enda lång hyllning till red herrings i filmer och deckare i synnerhet. Det är vägen som är målet inte vad som finns i slutet. Kan man acceptera det har man en roande stund framför sig.

Inherent Vice, reviewed by Pär Wirdfors on 2015-08-10T06:48:39+00:00 rating 4.0 out of 5

Publicerad den 10 augusti, 2015