Instructions Not Included
Rating: 5.0/5 (2 votes cast)

Instructions Not Included

instructions 02

Förutom den krampaktiga känslan av olust jag kände genom hela filmen blev jag också förbannad över hur vissa filmer marknadsförs.

Valentín är en slampig livsnjutare. En dag står en kvinna med ett barn på armen utanför hans dörr. Hon säger att flickan är hans och lämnar honom ensam med lilla Maggie. Han åker till USA för att lämna tillbaka sin dotter men blir i stället stuntman och uppfostrar Maggie som ensamstående pappa.

instructions 03

Att filmens skådespelare och regissör Eugenio Derbez medverkade i Jack and Jill känns logiskt. Han är nog Mexikos svar på Adam Sandler. Maken till banal film har jag sällan sett. Den påminner om TV-serierna som Utbildningsradion brukar visa som språkkurser. Och apropå språkkurser har de troligen hittat de amerikanska skådespelarna på en sådan. Att de pratar spanska har varit viktigare än deras förmåga att skådespela. Skådespelarna är genomgående lika usla som deras karaktärer är skrivna. Skämten, om man ens kan kalla dem det, är som hämtade från en annan tid och bygger på traditionella könsroller och fördomar. De enda jag kan tänka mig skulle skratta åt det här är de som röstar på något av riksdagens två värdekonservativa partier. Jag hatade varenda sekund av filmen och den sista kvarten skrek jag ”Sluta, filmjävel!” till teven. Den sista kvarten kom dock en twist som var så pass överraskande att jag fylldes med en viss beundran för Derbez. Twisten var både överraskande och kändes självklar när man tänkte tillbaka på filmen. Detta räddar filmen från det totala bottenbetyget.

instructions 01

Jag växte upp i en liten by utanför Malmö och ett av mina favoritnöjen var att stå i den lokala videobutiken och titta på omslagen. När Luc Bessons Nikita var aktuell var jag med om två intressanta incidenter i butiken. Vid ett tillfälle blev en kund tipsad om filmen och efter att hon tittat på omslaget ställde hon tillbaka den med motiveringen att den var fransk. En annan gång kom en mycket arg kund instormande och skällde ut biträdet för att han inte varnat kunden för att Nikita var fransk. Instructions Not Included har det gemensamt med Nikita att det är en ”world cinema”-film som stöpts i en Hollywood-förpackning, det vill säga filmens motsvarighet till TV 4:s mellanmjölkiga underhållning. Det är på sätt och vis kul att icke-engelskspråkiga filmer som inte är kvalitetsfilm får distribution i Sverige. Men precis som jag reagerade över hur Scanbox ansträngde sig för att dölja att Everybody Has a Plan inte hade engelskt tal kan jag inte låta bli att göra samma observation här. ”Supersuccén från den amerikanska biotoppen!”, står det på omslaget. Jag kan garantera att de som lockas av det idiotiska omslaget räknar med och vill ha en nordamerikansk film. De kommer att känna sig lurade av Instructions Not Included. Att de använder den engelska titeln i stället för en svensk irriterar mig också.

instructions 05

Den enda glädjen jag kan känna inför filmen är att det troligen finns någon pseudopretentiös människa som kommer att hylla den just för att den är mexikansk. Om Instructions Not Included varit engelskspråkig och haft Adam Sandler i huvudrollen hade hen inte tagit i den med gaffel. Jag kan tillägga att filmen även försöker vara seriös. Detta misslyckas den med ännu mer än komiken.

Rating: 5.0/5 (2 votes cast)
Instructions Not Included , reviewed by Mattias Berg on 2014-03-09T07:00:34+00:00 rating 1.0 out of 5

Publicerad den 9 mars, 2014