Interstellar

interstellar8Christopher Nolan återvänder efter Batman med ett episkt rymdäventyr. Interstellar från 2014 handlar vid första anblick om rymdresor och mänsklig överlevnad.

Jordklotet håller på att sakta dö. Mjöldagg förstör grödorna och mänskligheten blir allt mindre. När det blir svårare och svårare att odla finns inget som håller jorden på plats och stormar med sand och jord sveper stundtals över landskapen. En pågående miljökatastrof är ett faktum.interstellar0

Den före detta NASA-piloten Cooper (Matthew McConaghey) är numera bonde. Hans ingenjörskunskaper gör att han är duktig på att bygga maskiner att hjälpa till med brukandet av jorden, men Cooper gillar inte livet som bonde. När han tillsammans med sin dotter upptäcker koordinaterna till ett hemligt regeringsprojekt blir han inkluderad i hemligheten. Regeringen har i hemlighet planerat att skicka ett rymdskepp med besättning genom ett maskhål  i hopp om att mänskligheten ska finna en tillflyktsort i en annan galax. För att kunna rädda de återstående människorna på jorden måste Cooper lämna sin familj. En resa ut i det okända.

Ledaren för NASAs uppdrag är Professor John Brand (Michael Cane) som arbetar på en teori som potentiellt kan göra så att vi kan kontrollera gravitation så att en massiv rymdstation, likt en ark, ska kunna rädda delar mänskligheten. Om det misslyckas finns en plan B som går ut på att med hjälp av ett tusen befruktade ägg befolka en annan planet i galaxen bortom maskhålet. Frågan är dock om det finns några kandidatplaneter som har de rätta förutsättningarna? Förutom Cooper är Brands dotter (Anne Hathaway), Doyle (Wes Bentley) och Romilly (David Gyasi) de som ska åka med för att utvärdera möjligheterna att kolonisera potentiella planeter på andra sidan maskhålet.interstellar3

Precis som Christopher och Jonathan Nolan alltid brukar göra trycker de in ett flertal berättelser i sina filmer och ibland anklagas de att trycka in för mycket på för kort tid. Ofta diskuteras och analyseras deras filmer grundligt på nätet. Två exempel är The Prestige och Inception, där speciellt den senare debatterades frenetiskt. Redan efter biopremiären av Interstellar var diskussionen het trots att ämnena var relativitetsteorierna, gravitation och rumtid. För att diskutera dessa kräver det att man håller tungan rätt i mun. För att säkerställa att basen i alla utgångspunkter kom från vetenskap tog Christopher och broden Jonathan meriterade astrofysikern Kip Thorne till hjälp. Tur var väl det för även om vissa delar är mer science-fiction än science håller sig Interstellar förvånansvärt jordnära (bortsett rymdresorna då) i sina ansatser.interstellar2

Genom att hela tiden ha utgångspunkten i vetenskapen har Interstellar något som ingen annan film tidigare haft. Utifrån den kunskap som finns just nu användes ekvationer för beräkningar av hur det svarta hålet och maskhålet skulle se ut. Tidsdilatationen, det vill säga tidsutvidgningen, som kan antingen uppstår genom att du reser i en högre hastighet eller att du påverkas av större gravitation än referenspunkten (jorden), har  båda utgångspunkt i Einteins relativitetsteorier. För första gången får vi verkligen se effekterna av den relativistiska problematik som rymdresor utsätter oss för. Visst går det att hitta detaljer som är felaktiga i filmen, men som helhet fångar filmen storslagenheten av det mänskliga i att erövra rymden.

När det gäller design av rymdskepp och dräkter har ansatsen även där varit på realism och är helt trovärdiga. Interstellar är sannerligen proffsig i allt den tar sig för i det materiella och visuella. Även robotarna TARS och CASE utgår från det funktionella och självklart det militära. Tanken är att ingen annan har tid, pengar och resurser att utveckla maskiner som dessa och det visas i deras enkla design. Dessutom står TARS för de fåtal skratt som lättar upp filmen.interstellar7

Visuellt är Interstellar makalöst vacker och gör sig bäst på stor skärm. För fotot står Hoyte van Hoytema som bland annat gjorde Låt den rätte komma in och Tinker Tailor Soldier Spy tillsammans med Thomas Alfredson.  Ljudet är enastående och ledmotivet av Hans Zimmer är fantastiskt bra med sin storslagenhet och katedraliska känsla vilket ackompanjerar filmen minst lika bra om som Richard Strauss Also Sprach Zarathustra gjorde för 2001. Interstellar är dessutom en film som växer med varje återseende och jag är mer och mer begeistrad över filmens storhet nu efter två körningar på Blu-ray än när jag sett den på bio.

YouTube Preview Image

Det som filmen gör med bravur är att porträttera forskare som människor och inte stereotypa virrpannor med labbrockar i stort vitt tovigt hår eller bara bokstavskombinationer som i Big Bang Theory. Det är verkligen svårt att hitta vettiga porträtt av vetenskapsmän inom film. Den första film jag kommer att tänka på är Colossus: The Forbin Project från 1970. De är smarta såklart, men lika bräckliga som alla andra. Det är och värt att notera att det är lika många män som kvinnor i de ledande rollerna.interstellar4Även om Interstellar är ett storslaget rymdäventyr ligger fokus nästan helt på karaktärerna. Kontrasten av vår litenhet mot den kosmiska skalan och det är här filmen verkligen står ut. För Interstellar är egentligen inte en film om rymden, maskhål eller miljöförstöring utan en film om relationer och mänsklighet. Det centrala i filmen är relationen mellan Cooper och hans barn där främst relationen med Murph (Mackenzie Foy respektive Jessica Chastain) utforskas grundligt. Vi får se uppoffringarna och effekterna av dessa har på Cooper men även hur relationerna i familjen påverkas av hans beslut. Interstellar utforskar mänsklighetens bräcklighet och styrka i svåra situationer. Vad som gör oss mänskliga på gott och ont. Vår drivkraft att fortsätta att kämpa mot oövervinnerliga odds. Poeten Dylan Thomas citeras av professor Brand i filmen:

Do not go gentle into that good night,
Old age should burn and rave at close of day;
Rage, rage against the dying of the light.

Dikten och filmen summerar att mänskligheten är som bäst när vi passionerat kastar oss ut i det okända. Det kan vara i sökandet efter upptäckter eller det mest mänskliga av allt – kärlek. Och på den punkten tycker jag Interstellar träffar mitt i prick.interstellar6

Rating: 3.5/5 (8 votes cast)
Interstellar, reviewed by Mats Lundberg on 2015-04-09T07:16:07+00:00 rating 4.5 out of 5

Publicerad den 9 april, 2015