Into the Storm
Rating: 2.3/5 (3 votes cast)

Into the Storm

its07Omslaget avslöjar precis vad Into the Storm handlar om. Tre tornados sveper över en mörk stadsmiljö och sliter sönder byggnader. En person håller fast en person från att sugas iväg upp i skyn. Det brinner på en kant och en av virvlarna suger upp flammorna mot skyn. Allt detta sker samtidigt som en snubbe står och filmar oberört. En film om förödelse med hjälp av naturens kraft. Amerikanerna brukar kalla det en Event Film eller Disaster Movie och vi kallar det katastroffilmer, ibland med dubbel betydelse.

Ifall du tänker film och tornados kommer du förr eller senare att tänka på Twister eller möjligtvis Trollkarlen från Oz beroende på hur gammal du är. Into the Storm har mer gemensamt med den förra än den senare rent storymässigt, men verklighetsförankringen för en stundtals till Oz. Jag tror de flesta bolag bara hade satt en tvåa efter titeln och låtit det varit bra. Filmen skulle säkert sålt bättre om den kallats Twister 2 än Into the Storm. Nu har Into the Storm dragit in 160 miljoner dollar vilket ska jämföras med 495 miljoner dollar som Twister drog in för 18 år sedan och då är inte ens inflation inräknad.UTP-00557-1Till att börja med är det viktigt att berätta att Into the Storm är en så kallad found footage-film, där alla har kameror redo och filmar från alla möjliga och omöjliga vinklar som sedan klipps ihop till något som ska vara en found footage-känsla. Även om det inte handlar om skakiga kameror i stil med Blair Witch Project eller Cloverfield, så är tanken att känslan ska vara semidokumentärt eller hemvideo. Into the Storm använder sig av bildmaterial som inte filmats av någon vilket gör att man tummar på reglerna när det behövs. Dessutom kan man kanske förundras över hur mycket folk som springer och filmar när de jagas av tornados som slungar runt bilar, långtradare och flygplan. Nåja, vi får helt enkelt köpa de extremt tunna anledningar till varför det filmas och att de som filmar har så stadig kameraföring och bra öga för komposition.

Vi får följa tre grupper. Först ett gäng stormjägare som inte haft turen på sin sida och måste ha filmat material av en tornado för att få sin nästa månadsbetalning. Den andra gruppen är en ensamstående far och sina två tjuriga tonårssöner. Slutligen har vi två rednecks som är comic relief-gruppen, det enda de gör är wannabe Jack-Ass-grejer och filmar för att de tror att många träffar på Youtube ska öka på brudkontot. Grupperna kommer givetvis att förenas på olika sätt under filmens gång.its03Ja vad Into the Storm går ut på kanske inte behöver skrivas ut, men stormen av alla stormar kommer under fyra timmar till småstaden Silverton och vi får se ett showcase av alla varianter av tornados som skådats. Det är vad du skulle förväntat dig om Tornadornas Riksförbund skulle ställt ut på en mässa. Diverse delar av staden slits successivt i stycken och de tre grupperna får anpassa sig efter naturens krafter för att överleva. Filmen drivs inte framåt av skådespelarna utan av stora CGI-schabrak som ska förstöra, hysta iväg eller jämna något i sin väg. Precis det som kan förväntas av en katastroffilm. Varför är jag inte övertygad då?its09Till att börja med hjälper inte found footage-formatet Into the Storm ett endaste dugg. För tanken är att det ska ge en känsla av verklighet och att vi är mitt i händelsernas centrum. Fundera över om du skulle fortsätta filma, med stadig hand och cineastiskt öga, om du svävar i livsfara? Har du sett många hemvideosnuttar från tsunamis, orkaner eller terrorattentat? Ta händelserna från elfte september och fundera över varför det finns så litet filmat material i en världens största metropoler med mediafokus. Svaret är enkelt, drivkraften att överleva är större än att filma. Då undrar jag varför man ändå väljer found footage-formatet över vanlig spelfilm, för jag är övertygad att jag skulle varit något mer vänligt inställd till filmen i det senare formatet. När inte ens filmmakarna tror på formatet och fuskar för att få ihop det hela vet man att de är ute i snålblåsten. För Into the Storm vill vara i stundens hetta, dramatiken och råheten från upphittat material, men samtidigt vill den dra nytta av traditionellt filmskapande. Även om jag försöker acceptera dessa felsteg och avsaknad av konsekvent agerande så är det så lågt underhållningsvärde i filmen att det inte finns mycket mer att koncentrera sig på. När dessutom found footage-filmen får soundtrack då går den sista luften ur.its04Det andra som gör Into the Storm en medioker film är dramat eller snarare avsaknaden av det samma. Karaktärerna är knappt endimensionella och vi bryr oss inte ett dyft hur det går för dem. Det knappa berättande som finns är förutsägbart och tråkigt. Ändå har man försökt krydda tillställningen med namn som Richard Armitage (Hobbit) och Sarah Wayne Callies (The Walking Dead) men det hjälper inte. Den enda karaktär som har någon karaktär är egentligen fordonet Titus som ovädersjagarna använder sig av för att kunna vara i stormens öga. Det är ett riktigt specialbyggt fordon som ser ut som en bepansrad korsning av militärtransportfordon och terrängbil. Ja ni märker hur jag greppar efter halmstrån. Hur svårt är det att göra hjärtskärande drama av människor som dör, förlorar sina hem och vänner? Jämför med en film som The Impossible som i princip har samma grundhistoria som är ofantligt mer rörande.its02Twister var kanske inte den bästa filmen, men den övertrumfar Into the Storm på varje punkt. Till och med specialeffekterna upplevs mer övertygande i Twister trots 18 år på nacken. Regissören Steven Quale har inte samma fingertoppskänsla som Jan de Bont när det gäller actionsekvenserna. Quale har förmodligen suttit och kollat på Tv-programmet Storm Chasers och tyckt det skulle vara häftigt att göra en film om det hela. Into the Storm är på gränsen att vara en SyFy-produktion men lyfter sig stundtals över den nivån för att räddas från kalkonstämpel. Filmen är sann sin genre i form av massiv ödeläggelse av naturfenomen, men den tillför inget nytt. Den är knappt underhållande och oftare en besvikelse än ett äventyr.

Rating: 2.3/5 (3 votes cast)
Into the Storm, reviewed by Mats Lundberg on 2015-02-04T06:45:53+00:00 rating 1.5 out of 5

Publicerad den 4 februari, 2015