Invictus – De oövervinneliga

Spike Lee påstod efter Eastwoods filmer om Iwo Jima att han var rasist eftersom det inte fanns en enda färgad soldat med i hela filmen, trots att vi vet från historien att det var så. Hur mycket sanning det ligger i det påhoppet är inte för mig att avgöra. Det är dock inte första gången Spike Lee reagerar med ryggraden och inte skallen.

Invictus 01Invictus handlar om verkliga händelser där Nelson Mandela och det Sydafrikanska rugbylandslaget står i centrum. Jag har svårt att tro att ens Spike Lee kan påstå att Clint Eastwood är rasist efter den här filmen, eller Gran Torino för den delen.

Filmen startar med frigivningen av Nelson Mandela (Morgan Freeman) 1990. Han bekämpar korruption och kämpar för lika rätt för alla i sann demokratisk anda, och fyra år senare vinner han presidentposten i det första demokratiska fria valet i Sydafrika. Väl på plats stöter han på den svåraste fienden av alla – rädsla. Hans uppdrag blir att visa att färgade och vita kan leva sida vid sida och försöka läka en märkbart sårad nation.

1B5O2028.dng

Han får upp ögonen för världsmästerskapet i rugby som skall hållas 1995 i Sydafrika och inser möjligheterna att förena landet, samtidigt som han kan göra reklam för sitt land som varit under sanktioner under lång tid. Han behöver få utländska investerare att våga satsa pengar för att få igång Sydafrikas ekonomi. Problemet är att rugbylandslaget inte spelar bra, så Mandela vänder sig direkt till lagkaptenen Francois Pienaar (Matt Damon) för hjälp. Målet är att nå finalen i världsmästerskapen som bara är ett år bort. Kommer det att gå?

Visst är det den klassiska underdog-historien om ett lag som inte är älskat men som vinner folkets hjärtan. Skillnaden är att det här har hänt på riktigt. Boken Playing the Enemy: Nelson Mandela and the game that changed a nation av John Carlin ligger till grund för manuset till filmen. Jag minns själv när jag såg rugbymästerskapet och Sydafrikanerna slog alla med förvåning och häpnad. Den stora skillnaden mellan Invictus och till exempel Miracle, som också baseras på en sann händelse, är att den sociala och politiska kontexten är betydligt tyngre. Fokus ligger inte enkom i det sportsliga utan i ett helt lands långsamma förvandling.

Invictus

Eastwood styr skutan med säker hand och undviker att använda klassiska grepp från genren, samtidigt som han framställer människorna i filmen som just människor med fel och brister. Varken Nelson Mandela eller Francois Pienaar porträtteras som helgon utan som verkliga personer. Freeman och Damon gör mycket bra tolkningar i sina roller. En spännande och intressant film trots att vi vet hur det slutade.

Invictus - De oövervinneliga, reviewed by Mats Lundberg on 2013-12-17T07:00:48+00:00 rating 4.0 out of 5

Publicerad den 17 december, 2013