Iron Man 3 3D

Även om jag inte sett samtliga Marvelfilmer som släppts de senare åren ville jag se Iron Man 3. Varför? Shane Black i regissörsstolen och vid pennan såklart.

Iron Man 3 01

Shane Black har länge varit husgud och jag älskar speciellt hans manus till Den siste scouten där Bruce Willis gör en av sina bästa roller. Black försvann från kartan i nästan nio år när han fick skrivkramp och prestationsångest. Hans återkomst var succén Kiss Kiss Bang Bang där Robert Downey Jr. hade huvudrollen. Nu återförenas de i Iron Man 3. Ni kan läsa vad Emil tyckte om filmen efter sitt biobesök här. Efter The Avengers måste jag säga att jag var rejält besviken. Det hela var ett enda långt showreel för CGI och aldrig någonsin var våra hjältar i någon upplevd fara. Black har alltid varit en finurlig manusförfattare och i första halvan av Iron Man 3 lyckas han, för första gången i serien, få oss att uppleva att Tony Stark (Robert Downey Jr.) är utlämnad och i fara. Händelserna i The Avengers plågar honom och han får panikångest titt som tätt. Han kan inte sova och hans agerande börja tära på förhållandet med Pepper Potts (Gwyneth Paltrow).

När han attackeras i sitt eget hem med attackhelikoptrar av terroristen Mandarinen (Ben Kingsley) och huset blir jämnat med marken, tvingas Tony Stark att likt James Bond förlita sig på sitt intellekt. Ensam börjar han söka svar och ta upp jakten på denne terrorist som för asymmetrisk krigföring mot USA, som inte har något att sätta emot bombningarna. Ute i ett spartanskt inrett garage på vischan och med hjälp av en tolvåring måste Stark komma tillbaks på fötter. Ingen superdator och ingen dräkt kan rädda honom från skurkarna som jagar honom. När en tolvåring kan ge Stark panikattacker undrar vi alla om han någonsin kan rädda världen från ondska igen.

Iron Man 3 02Tyvärr återvänder Black i andra halvan av filmen in på samma uppkörda spår som vi sett i Jon Favreaus två tidigare filmer i serien. Lösningarna blir enkla och svaren ofta framförda till fördel för action istället för logik eller karaktärsutveckling. Det enda som möjligtvis räddar situationen är att Pepper Potts inte enkom behöver vara ”damsel in distress” utan faktiskt får, och kan ta vara på sig själv i flertalet situationer. Ben Kingsley har en kul roll och visar verkligen att han är en bra skådespelare. Guy Pearce tolkning av missförstådd vetenskapsman blir något för endimensionell och borde kunnat utvecklats mer.

3D-versionen förstärker vid ett flertalet tillfällen berättelsen och ger utan tvekan mer än 2D-versionen i mina ögon. Speciellt sekvenserna inuti dräkten är riktigt häftiga, men även sekvensen med hjärnan i första delen av filmen när nervsignalerna far kors och tvärs. När Tony Stark är på sitt labb och slänger upp den uppsamlade datan för en av explosionerna, visas 3D-gränssnittet i all sin prakt och åskådaren får plötsligt en bättre insikt i hur Stark tänker och arbetar.

Iron Man 3 03Även om det finns en hel del CGI i Iron Man 3 så är det många sekvenser som är filmade på riktigt. Attacken på Starks hus är gjord med en gigantisk gimble (en rigg på en pneumatik så du kan luta, vrida och snurra hela setet) och skådespelarna åker omkring på riktigt när huset bryts i delar. Även fallskärmssekvensen är inspelad på riktigt och har sedan förstärkts till viss del med CGI. Tekniskt helt fantastiskt imponerande och förtjänar sin plats i filmhyllan bara därför. I serien av filmer från Marvel är Iron Man 3 utan tvekan kronan på verket i den avdelningen.

ironman33D_4-520x220Även om det inte är den återkomst till actiongenren med Shane Black som jag önskade mig, är Iron Man 3:s dryga två timmar bra underhållning. Hade andra halvan hållit samma höga klass som inledningen hade den förmodligen varit den bästa filmen från Marvel. Nu upplever jag filmen som ett avsked från Iron Man till förmån för någon annan förmåga i Marveluniversumet. Var inte förvånad om det inte kommer en fjärde film.

Samtliga bilder ©2013 Marvel

Rating: 3.5/5 (6 votes cast)
Iron Man 3 3D, reviewed by Mats Lundberg on 2013-08-29T07:00:46+00:00 rating 3.5 out of 5