Iron Man 3

I och med Iron Man 3 avslutas en trilogi samtidigt som fas två i Marvels filmuniversum inleds. Denna järnman som för inte länge sedan stod vid sidlinjen och hoppades på att Spider-Man eller Wolverine skulle stuka foten så han fick chansen att spela. För inte många ansåg att Iron Man hade på planen att göra. Men Jon Favreau och Robert Downey Jr förändrade allt med första filmen och tack vare det kunde Marvels storslagna idé om ett homogent filmuniversum bli verklighet.iron_man_3_02

Tony Stark står i tredje filmen inför nya utmaningar. Han lider av panikångest efter händelserna i The Avengers, förhållandet med Pepper Potts är ansträngt och en ny motståndare har dykt upp vid horisonten. En slug Osama Bin Laden-inspirerad terrorist vid namn The Mandarin, spelad av Ben Kingsley. The Mandarin (i serietidningen Iron Mans magiska nemesis – här något helt annat) bedriver ett krig mot USA och fyrar av bomber här och var som till synes inte verkar lämna efter sig några spår.

Filmen startar upp med att Eiffel 65:s 90-talshit Blue dunkar igång och gör det tydligt att regissören Shane Black vill synas. Han har tagit över stafettpinnen efter Jon Favreau och helt sömlöst ska det inte få vara. Varför ha med AC/DC som brukligt när man kan introducera den avslutande delen i trilogin med skavande eurodisco?iron_man_3_03

Det Shane Black främst tillför universumet, som varit en bristvara i Marvels filmer och i synnerhet The Avengers, är fara som en del av spektaklet. Hur många Iron Man-kloner Stark än pangade ner i föregångarna och hur många utomjordingar som än förgör New York så saknades känslan av fara. I en berg och dalbana behövs fara. Det måste kännas som att allt kan komma att gå åt helvete i nedförsbackarna. I The Avengers kändes det aldrig som att allt kunde gå åt helvete.

Detta har Shane Black förstått. I Iron Man 3 vill han att vi inte bara ska titta på fyrverkerierna utan också oroa oss. Iron Man-dräkter smulas nu sönder som kartong, skjutvapen och dess verkan känns nästan hämtade från ett av Blacks våldsamma actionfilmsmanus och första halvan av filmen har bytt missiler, kulsprutor och elektriska piskor mot en ny skum fara som hämtad från Arkiv X.

I mitten av filmen öppnas dock ridån upp. Likt Trollkarlen från Oz blottas maskineriet och vi får lära oss sanningen om trollkarlen. Allt det ovissa och spännande som Black byggt upp får nu sina svar. Då går luften ur filmen. Plötsligt sitter vi med en film som inte alls vill vara så olik sina föregångare som den borde velat. Skurkens uppenbarelse och motiv är så lika vad vi redan sett att jag befarar att allt kommer sluta upp med två Iron Mans som pangar på varandra. Tack gode gud så slipper vi ett klimax med två datoranimerade järnmän, men när väl mystiken försvunnit stannar en fadd smak kvar ända till slutet.iron_man_3_04

Black har sagt att han ville göra en thriller och inte en film som bygger sin story helt kring extravaganta actionscener. Jag ser vad han strävat efter. Och bortser man från en Iron Man-dräkt som här i brist på ordentligt motstånd verkar ha fått handikappats, brist på frön till vad som komma skall i Marvels universum och filmens upprepande uppenbarelse – så är det här en av Marvels bättre filmer.

Regissören har smart nog valt att inte enbart satsa på fyrverkerierna utan krutet kan även här skada våra hjältar. Och som ”bonus” får vi också lättklädda damer och ett klimax satt i en typisk container-och-oljetunnor-vid-hamnen-miljö som hämtade från Blacks, och hans likars, 80- och 90-talsactionfilmer.

Rating: 3.9/5 (10 votes cast)
Iron Man 3, reviewed by Emil Ryderup on 2013-04-25T07:00:23+00:00 rating 3.0 out of 5

Latest posts by Emil Ryderup (see all)