Iron Man & Hulk: Heroes United

Iron Man & Hulk: Heroes United

iron man hulk 01Kanske det här skulle vara Disneys sätt att kompensera att den nye Hulken som vi introducerades för i The Avengers inte får en egen film. Jag har inte pratat med ett enda barn som inte älskade Hulken i The Avengers. Iron Man kommer på andra plats. Thor, Captain America och om det nu var någon mer med i superhjältegruppen är det inga barn som bryr sig om. Det var bara Hulken jag gillade i eländesfilmen The Avengers och tyckte det skulle bli spännande med ett ”banbrytande CG-animerat actionäventyr” om honom.

Det enda ”CG-animerade actionäventyr” jag kan jämföra med är The Clone Wars. Om jag jämför med animationerna som Lucasfilm gav oss vecka efter vecka i fem säsonger är Iron Man & Hulk vansinnigt platt. Miljöerna är tomma och tråkiga. Rörelserna är onaturliga och odetaljerade. Vad som skulle vara banbrytande med det här har jag ingen aning om. Det ser hemskt och billigt ut. En skitprodukt som man hoppas kunna kränga till barn. Några närbilder av Hulken ser ganska fina ut. Jag gillar hur de designat hans hår.iron man hulk 02Vad har Marvel och Disney för syn på sin barnpublik? I slutet av 90-talet när Teletubbies var som störst hörde jag någonting om att man testvisade avsnitten för riktigt små barn och filmade dem för att ta reda på när deras ögon tittade bort från skärmen. Jag undrar om det gjorts något liknande försök med den här filmen. Det får inte finnas minsta risk att de unga tittaren tröttnar. Man kan tänka sig att det från början varit en TV-serie med femminuters avsnitt där man velat få in en actionsekvens i varje episod. Det är outhärdligt att titta på. Slagsmålen avlöser varandra under den drygt 60 minuter långa speltiden och det finns inte en enda konflikt som kan lösas utan att man först ska banka skiten ur varandra. Det här är hjärndöd underhållning vars enda syfte är att uppfostra en hjärndöd generation till att bli lydiga och stillasittande konsumenter.iron man hulk 03Det känns löjligt att tala om handling. Men skurkarna i Hydra suger ut energi från Hulken och Abomination som skapar en energikula som får liv genom att flyga in i en av Iron Mans dräkter. Eller någonting i den stilen. Handlingen är helt oviktig och bara en ursäkt för att visa actionscener. Som moraliskt försvar slängs det in ett sidospår mot slutet där Hulken och Iron Man måste hjälpa varandra. Hulken har blivit blind och Iron Mans dräkt har förlorat all energi. Därför bär Hulken Iron Man och Iron Man får vara Hulkens ögon. Oj, vad fint! Köp inte den här till era barn! Ta med dem på bio och titta på Bamse och tjuvstaden i stället, en fin och positiv film som är animerad med kärlek.iron man hulk 04Det går inte att ersätta Robert Downey Jr. som Tony Stark/Iron Man. Han äger den rollen nu. I det här röstarbetet har man inte ens försökt. Stark låter som en tonårig Spider-Man. Hulken och Abomination låter som Arnold Schwarzenegger när han skriker i Total Recall. Hela tiden! I den svenska utgåvan har man inte brytt sig om att inkludera svensk text så om man inte vill höra de svenska rösterna (som jag inte hört, men utgår ifrån är lika plågsamma att lyssna på som de var i The Yoda Chronicles) måste man behärska engelska för att förstå vad som sägs. Eftersom det aldrig sägs någonting av vikt spelar det kanske mindre roll.

Iron Man & Hulk: Heroes United , reviewed by Mattias Berg on 2014-03-09T12:03:44+00:00 rating 0.5 out of 5

Publicerad den 9 mars, 2014