Isbjörnarnas äventyrliga resa

Även om det stundtals är svårt att se och ibland är svårt att inse faran med i ett lokalt svenskt kontext med ett klimat som gärna får bli lite varmare är den globala uppvärmningen åtminstone väldigt exponerad i media. Den senaste tioårsperioden har fullkomligt överöst oss med chockrapporter och domedagsprofetior. Att detta inte skulle påverka filmmakarna är givetvis otroligt. Och det har kommit ett antal miljöfilmer också. ”Isbjörnarnas äventyrliga resa” är en film där den globala uppvärmningen står i centrum, eller är det en isbjörnsmamma, med sina två ungar som står i centrum?

Filmen handlar om en isbjörnsmamma och hennes två ungar och hur deras liv på polarisarna fortgår. Isbjörnarna är beroende av istäcket för att överleva och det har börjat bli mindre och mindre av is den senaste tiden.

Rent dramaturgiskt är detta en saga som berättas av en isbjörnsmamma för sina två isbjörnsbarn. Historien handlar om just en isbjörnsmamma och hennes ungar. Målgruppen är barn. Greppet påminner lite om Watership Down fast den är inte tecknad, men väl animerad. Eller rättare sagt vissa delar är animerade, nämligen isbjörnarnas munnar. Om man vill göra ett inlägg i debatten och riktar sig mot barn är detta briljant. Isbjörnsungarna är supersöta och mamman är ingen vekling direkt (japp där satt genusperspektivet). Givetvis går en sådan här historia hem hos barnen. Det dolda budskapet som en vuxen person ser och sedan värderar går rakt in i barnet. Vad ska man tycka om det egentligen? Det är ingen större skillnad mot budskapet i Watership Down (Den långa flykten av Richard Adams). Egentligen är det samma historia bara flyttad till en annan kontext. Då var det skövling av skog och nu är det smältande isar på grund av den globala uppvärmningen. Då var det kaniner och här är det isbjörnar. Jag kan tycka att budskapet är OK, mest för att jag delvis sympatiserar med miljötänket

Exakt vad Noble hållit på med när de gjorde denna utgåva är svårt att förstå. Bildformatet är i 4:3 letterbox i 1.85:1. Detta gör att på en normal platt-TV kommer det bli en svart ram runt om en pytteliten bild i mitten. Givetvis kan man använda TVns olika zoom-funktioner och få en bild som någorlunda täcker rutan, men då blir den redan pixliga bilden ännu pixligare. Jag frågar mig varför man gör på detta sätt. Inte ens att det är en DVD med målgruppen barn motiverar denna behandling. Ljudet är ett stereospår som i kontrast till bilden faktiskt fungerar.

Sammanfattning
En TV-film som hade förtjänat en bättre transfer. Handlingsmässigt är den bättre än mycket av det våra barn matas med dagligen. Och vid en viss ålder är ”otecknad film” mer lockande än tecknad film.

Rating: 3.0/5 (2 votes cast)