Isdraken
Rating: 3.0/5 (2 votes cast)

Isdraken

Isdraken bygger på en Augustnominerad ungdomsbok av Mikael Engström från 2007. Det är en ovanligt tung historia för att vara riktad till barn, men filmen bjuder på små överraskningar, ett annorlunda äventyr och utförandet visar sig vara riktigt bra.

Mik är en elvaåring vars mamma är död och pappan är ett ansvarslöst fyllo som spelar trummor i rockbandet The Motherfuckers. Han är rätt så hård på ytan och skäms nästan lika mycket för sina stora öron som han gör över sin pappa. Det är praktiskt taget Mik som sköter hushållet hemma och lagar maten till pappan och sin storebror Tony. Nu fungerar det inte längre, pappan och Tony spårar ut totalt och Mik blir av socialnämnden, motvilligt tvingad att flytta och separeras därmed från både pappan och brodern. Han hamnar hos sin flummiga faster och vad som verkade vara en smart lösning på problemet förvandlas istället till en helomvändning av livet och en chockartad upplevelse väntar. Fastern bor nämligen i en liten håla uppe i Norrland och kontrasten mot storstadslivet blir extrem för Mik.

Uppe i norr träffar han på starka och speciella karaktärer där var och en gör intryck på honom. Det råder en annorlunda syn på livet och levnadssättet skiljer sig enormt från hans tidigare vardag. Men tillvaron bjuder på massor av öppningar och nya upplevelser för Mik. Eftersom det är mitt i vintern får Mik lära sig att pimpla upp gädda av en lustig farbror med lika lustig bror, han träffar snart ett gäng goda kamrater och blir dessutom småkär i en tuff liten tjej – den aspirerande ninjan Pi. Tillsammans hittar de på allt mellan himmel och jord, där en slags kattfabrik torde vara det allra märkligaste de tar sig för.

Det flyter på bra och Mik trivs bättre och bättre, åtminstone till en början, sedan blir han tvungen att flytta vidare ytterligare en gång, den här gången är det en fosterfamilj som blir hans hem. De är vidrigt elaka och har dessutom en stor hundgård och det finns ingenting som skrämmer Mik mer än människans bästa vän. Livet där blir omedelbart outhärdligt för honom och han rymmer tillbaka till den lilla byn och vännerna han träffade där. De har även ett annat projekt på gång, de bygger en stor färgglad farkost som är mycket svår att beskriva, men den liknar en flotte, som de kan köra på den snötäckta isen – en isdrake.

En mycket märklig stämning råder i filmen. Mik hör sångläten från valar, Hasse Alfredson guidar honom bland funderingar och i de allra mest skruvade scenerna används massor av både bild – och ljudeffekter. Till en början tyckte jag mest detta var konstigt och onödigt, men sedan kändes det faktiskt mer naturligt. Skådespelet av barnen är väldigt bra, särskilt av Philip Olsson som Mik, och filmen är, trots den lättsamma tonen, full av verkligt allvar. Den tar upp tunga ämnen och situationer som tyvärr många barn säkert kan känna igen sig i. Men Isdraken blandar jobbiga scener med humor och drömlika sekvenser som gör att det fungerar riktigt bra.

Filmen är endast 72 minuter lång och den hade gärna fått vara något längre, skildringen av de olika platserna och karaktärerna hinner aldrig riktigt sätta sig då det oftast klipps vidare väldigt snabbt. Samtidigt är det ju så fosterhemsbarnens verklighet ser ut och därför accepterar jag både detta och att norrlänningarna skildras som karikatyrer får väl också gå an den här gången. Dock saknar jag ett lite mer sammanhängande och spännande äventyr, men det är också högst troligt att fantasifulla barn upplever filmen helt annorlunda än vad jag gör.

Till tonerna av valsång, hiphop och hårdrock blir jag positivt överraskad och kan också konstatera att Isdraken nog inte är för de mindre barnen, utan borde passa bäst för de i elvaårsåldern. Man har förenklat många av problemen som tas upp i filmen, men kompenserar med ett bra driv i berättelsen, vilket gör att man knappt hinner störa sig på sådant som vuxen. Barnen blir nästan till tokiga seriefigurer ibland, men det passar ändå bra eftersom de är självgående och inte kräver vuxen inblandning för att ta mod till sig för att göra de rätta valen. Extramaterialet är tunt, det blir bara 6 minuter med barnskådespelarna där de berättar om inspelningen av filmen i Älvsbyn.

Rating: 3.0/5 (2 votes cast)
Isdraken, reviewed by Hans Råman on 2012-12-10T07:00:50+00:00 rating 3.5 out of 5

Publicerad den 10 december, 2012