Jack Reacher
Rating: 3.4/5 (8 votes cast)

Jack Reacher

Den för mig obekanta romanhjälten Jack Reacher har jag tack vare internets höjda rösters hjälp förstått är allt annat än Tom Cruise. Men Cruise både spelar huvudrollen och producerar filmen som bygger på Lee Childs Jack Reacher-roman One Shot (Prickskytten).

När filmen startar har den före detta militärpolisen Jack Reacher valt att leva ett liv dolt från samhällets radar under flera år. Men efter att ett par fruktansvärda mord begås och den mordmisstänkte överraskande ber om Reachers hjälp dyker han plötsligt upp igen för att lösa mordgåtan.

Cruises karaktär, Jack Reacher – som är en knapp tesked mer realistisk version av hans andra actionhjälte, Ethan Hunt – har både en superhjältes intellekt och fysiska förmåga. Det finns inte en knivig situation han inte kan ta sig ur eller ett tillfälle där han inte vet bäst i rummet. Den här filmen är inte en intressant antites till Cruises Mission: Impossible – det här är Mission: Impossible fast i mindre skala.

Med sig i sin kamp (inte för att han egentligen behöver det) har han den oinspirerat spelande Rosamund Pike som en idealistisk försvarsadvokat och Robert Duvall som man tyvärr underanvänder. I motsatt ringhörna finns Werner Herzog i en Bondskurks-osande roll som tyvärr inte blir mer än ett fingeravknaprat luftslott till antagonist.

Den obehagliga och skickligt hopsatta inledningen är filmens höjdpunkt. Bakom axeln och genom kikarsiktet får vi följa en mördare som kallblodigt avrättar ett flertal personer. Snart efter det tar sig filmen tyvärr ner till ”TV-films”-nivå och stannar där. Detta gäller allt från skådespeleri till actionsekvenser och handling, och känslan som rotar sig fast är den av ett lagom engagerande CSI-avsnitt. Filmen slutar med ett klimax i ett grustag som hämtat från en actionfilm från 80-talet, men med produktionsvärden från en sentida Steven Seagal-film. Då är det inte ens längre CSI-kvalité på det jag sitter och tittar på.

Med sina dryga 50 miljoner dollar i budget och Tom Cruises popularitet i världen kommer filmen utan några som helst tvivel gå med vinst och öppna upp för både en och flera uppföljare. Det finns flera Jack Reacher-romaner för Cruise att självsäkert flinande och fightande ta sig genom. Jag är dock osäker på hur stort suget kommer vara efter att ha spenderat två timmar med denna film.

Rating: 3.4/5 (8 votes cast)
Jack Reacher, reviewed by Emil Ryderup on 2013-01-04T12:00:10+00:00 rating 2.0 out of 5

Latest posts by Emil Ryderup (see all)