Jack Ryan: Shadow Recruit
Rating: 2.7/5 (3 votes cast)

Jack Ryan: Shadow Recruit

"Jack Ryan" Filming In New York City - September 2, 201212 år efter Ben Affleck axlade manteln från Harrison Ford är det dags för Chris Pine att ta över rollen som Jack Ryan. Denna gång är det full re-boot som gäller originalmanus och en ung Ryan som tar sina första steg i agentvärlden. Men håller det hela vägen?

Jack Ryan, pluggar på London School of Economics när elfte september händer och han tar värvning i amerikanska armén. När hans helikopter störtar och han nästa blir förlamad av ryggskadad tvingas han inse att han inte kan tjäna sitt land längre. Men snart erbjuder en man vid namn Thomas Harper honom jobb inom CIA. Tio år senare har Ryan pluggat klart och jobbar som finansanalytiker på Wall Street. Men i hemlighet studerar han pengatransaktioner som är kopplade till terrorism. Nu är han ett ryskt företag kontrollerat av den mäktige mogulen Viktor Cherevin på spåren, men för att kunna hitta källan tvingas han åka till Moskva. Och snart tvingas Ryan gå från analytiker till fullfjädrad operativ agent om han skall kunna rädda USA.JACK RYAN: SHADOW RECRUIT

På pappret ser det bra ut. Kenneth Branagh står för regin som med Thor visade att han kunde hantera större filmer. För manuset står David Koepp som tidigare skrivit manus till Jurassic Park, Carlito’s Way, Mission: Impossible och Spider-Man. Och som producent står Lorenzo di Bonaventura Paramounts golden boy som producerat Transformers-serien och Red (även Red 2) för att nämna några filmer. Men det blir tyvärr en lång gäspning. Tom Clancys böcker är djupt sedimenterade i techno-thriller genren och har en handling som oftast utspelar sig både på politiska, militära och underrättelsenivå samtidigt. Så långt gör manuset rätt, vi får en handling som helt klart andas Clancy och skulle kunna komma från en av hans böcker. Problemet är bara att filmen är så förbannat tråkig. Och den tar aldrig fart. Men den värsta synden är att man inte har förankrat saker och ting i verkligenheten. Till och med Clancys böcker som Röd Storm och Jakten på röd oktober har en verklighetsförankring, Clancy spenderade mycket tid att ta reda på fakta innan han skrev böckerna. Här får vi en massa trams som aldrig skulle ha hänt i verkligheten. Jag kanske är för insnöad eftersom jag har läst många av hans böcker men jag vill ha Clancy-känslan när jag ser en Jack Ryan-film. Annars kan man lika väl byta ut namnet.Film Review Jack Ryan

Chris Pine är inte särskilt övertygande som Jack Ryan. Han är inte särskilt övertygande som skådespelare överhuvudtaget. En roll har han lyckats med, James T. Kirk och på så sätt påminner han väldigt mycket om killen som spelade Kirk tidigare. Kenneth Branagh är bättre som filmens skurk, Viktor Cherevin även om han är farligt nära komikgränsen ibland när han väser fram repliker på bruten ryska. Dock skall han ha en eloge att karaktären pratar ryska när det bara är ryssar med. Kevin Costner dyker upp som Jack Ryans chef, hans lyckas väl men briljerar inte i sin roll. Peter Andersson (ni vet Nils Bjurman i Millenium-trilogin) spelar en rysk säkerhetschef, lite kul för oss svenskar.jack-ryan-shadow-recruit-05

Jack Ryan: Shadow recruit är en besvikelse. I varje fall för mig som fan av Jack Ryan och Tom Clancy, jag förväntar mig helt enkelt mer än habil agent-action i Ryssland när det kommer till denna serie. Det finns ljusglimtar som inbrottet på Cherevins kontor samtidigt som denne äter middag med Jack Ryans fästmö men filmer tar aldrig riktigt fart och blir spännande. Vi vet hur det kommer att gå, det är trots allt en film om en attack på USA, men Branagh lyckas aldrig övertyga mig om det faktiskt kan gå åt helvete och bli spännande. Plus att filmen gå alldeles för snabbt från andra till tredje aktien. Detta är ett exempel när en film hade mått bra av att vara tjugo minuter längre. I slutändan ger jag den betyget knappt godkänt.

Rating: 2.7/5 (3 votes cast)
Jack Ryan: Shadow Recruit, reviewed by Pär Wirdfors on 2014-06-20T07:00:18+00:00 rating 2.0 out of 5

Publicerad den 20 juni, 2014