Jack the Giant Slayer 3D

Jag hade sågen i bakfickan. Jack the Giant Slayer skulle ju inte vara bra och har varit en ekonomisk jätteflopp. 30 minuter in i filmen var jag dock tvungen att ge upp den negativa inställningen. Jag hade faktiskt roligt.

jack06

Bondpojken Jack och prinsessan Isabelle växer upp på olika håll med en gemensam fascination för jättar. Slumpen för Isabelle hem till Jack samma kväll som en böna under hans hus har börjat gro en lång stjälk upp mot jättarnas värld ovanför molnen. Isabelle följer med stjälken och tillsammans med kungens mer eller mindre ädla riddare börjar Jack klättra mot molnen för att hämta hem Isabelle.

jack04

En återkommande tanke jag hade under filmen är att jag hade känt mig mycket lugnare om Bryan Singer skulle regissera Star Wars Episode VII och inte J.J. Abrams. I Jack the Giant Slayer finns de storslagna och fantasifulla bilderna jag älskar i Star Wars och dessutom samma charm och lättsamhet som fanns i originalfilmen från 1977. Jag har väldigt roligt när jag följer Jacks äventyr i jättarnas land. Det känns otroligt befriande att se en storfilm med lite tafatta hjältar och där list går före muskler och superkrafter. Även om det blir en och annan sammandrabbning är det till exempel det lilla biets insats som skapar de största stunderna. I historien och karaktärerna finns varken gigantiska visioner eller originalitet, utan man rör sig på välkänt territorium med en fattig pojke som blir kär i prinsessan som i sin tur måste gifta sig med den onde Roderick (Stanley Tucci, The Hunger Games). Det slutar givetvis precis som man förväntar sig. Men det spelar ingen roll när det presenteras på ett så underhållande sätt. Trevlighetsfaktorn är enorm.

jack01

Det som fungerar sämst i filmen är den ojämna humorn. Nicholas Hoult (Om en pojke, X-Men: First Class) som spelar Jack och Eleanor Tomlinson i rollen som Isabelle verkar tro att de är med i ett allvarligt kostymdrama och deras scener blir klichéer utan glimten i ögat. Stanley Tucci, Eddie Marsan (Tyrannosaur) och Ewen Bremner (Trainspotting) gör sina roller med samma busighet som fanns i Rob Reiners The Princess Bride. Mittemellan de både kontrasterna står Ewan McGregor (The Impossible) och stampar, osäker på om han ska vara komisk eller allvarlig. De CGI-producerade jättarna har jag inga problem med alls. Jag tycker de ser fantastiska ut och är fyllda med personlighet.

jack05

Efter de mer eller mindre dåliga Superman Returns och Valkyria borde Jack the Giant Slayer ha varit Bryan Singers comeback. Det har inte sparats in på pengar för att göra det möjligt. Med en budget på 200 miljoner dollar och marknadsföring för 100 miljoner efter det, har det bevisligen funnits en tilltro till filmen. Det finns till och med en scen i slutet som antyder att det kan komma en uppföljare. Pengarna måste givetvis ha bidragit till filmens elegans, men det är ändå mer blygsamma detaljer som inte kan ha kostat så mycket att framställa som roar mest. Jag tror även att det hade blivit billigare att göra filmen om Singer valt en stillsammare klippning. Händelser behöver inte visas från hur många vinklar som helst.

jack08

Det är väldigt ledsamt att Jack the Giant Slayer inte blev en succé. Jag tycker den är ett lysande familjeäventyr som borde passa alla. Den är betydligt barnvänligare än andra filmer som är tillåtna från 11 år och borde ha dubbats till svenska. Jättarna kan nog vara otäcka för de minsta barnen men den lättsamma tonen borde göra att att man från ungefär sexårsåldern endast får hälsosamma mardrömmar de första nätterna efter att ha sett filmen. Vi som är lite äldre kan nostalginjuta av en lyxförpackad film vars anda härstammar från en oskyldig tidsålder snarare än det hårda och kalla 2000-talet. Jag förmodar att man kan kritisera Singer för att den enda kvinnan i filmen är ganska svag och måste räddas och man kan fråga sig varför det inte fanns en enda kvinnlig jätte. Men jag var för road för att bry mig.

jack07

När jag åtog mig att recensera Jack the Giant Slayer visste jag inte att det var en 3D-utgåva. Jag har haft 3D-teknik i mitt hem i snart två år, men har inte ens öppnat kartongerna med glasögonen. Det här blev därför min första 3D-film i hemmet och jag måste säga att jag är riktigt nöjd. Warner har den goda vanan att släppa filmer med hög teknisk kvalitet och det här är inget undantag. 3D blir givetvis inte det spektakel som det är i en biosalong. Svindelkänslor uteblir trots höga höjder och man slipper att få saker slängda mot sig. Det som händer när jag ser 3D på min TV är att detaljerna framkommer så mycket mer än det gör på bio. Bryan Singers ständige fotograf Newton Thomas Sigels (även Drive) foto blir ännu mäktigare i 3D och det finns stunder när jag pausar och bara njuter av skönheten. Jag såg aldrig Jack the Giant Slayer på bio och kan inte jämföra med just den här filmen, men på Blu-ray har jag sett både 2D- och 3D-versionen och föredrar helt klart den senare (även om jag blev svettig av de där jäkla glasögonen).

jack09

Extramaterialet påminner en del om hur det såg ut på Harry Potter-filmerna. För att komma åt bakom kulisserna-materialet måste man navigera sig upp för en bönstjälk med Jacks hjälp. Om man väljer fel väg ramlar man ner och måste börja om. När man väl når toppen får man se en alternativ öppningssekvens. Undvik detta om du inte har väldigt gott om tid. Det är inte värt besväret även om man får se några korta featurettes på vägen. Däremot kan man ägna några minuter åt de bortklippta scenerna där främst en scen där Jack hoppar över en bro sticker ut.

Rating: 2.5/5 (2 votes cast)
Jack the Giant Slayer 3D, reviewed by Mattias Berg on 2013-07-31T07:00:37+00:00 rating 3.5 out of 5

Publicerad den 31 juli, 2013