Jake & Piraterna räddar landet Ingenstans

Jake & Piraterna handlar om tre vänner, Jake, Izzy och Dudde som är på äventyr i landet Ingenstans. ”Var har jag hört det landet förrut?” frågar ni er. Jo, mycket riktigt. Landet Ingenstans är landet där Peter Pan bor. Den grönklädde pojken finns även med Jake och hans vänner på äventyr. Kan hända att ni även hört talas om en viss kapten som lurar i krokarna.

I första avsnittet, som är ett extra långt avsnitt på ca 50 minuter, måste vännerna rädda Landet Ingenstans från att försvinna. Det visar sig vara lättare sagt än gjort, när Jake mister sitt svärd, Izzy sitt älvstoft och Dudde blir av med sin karta. Jake måste dessutom utföra många av uppdragen själv, då endast en kan rädda Ingenstans-trädet.

I andra avsnittet ska vännerna på picknick på fjärilsudden. De har en karta för att hitta dit. Kapten Krok tror dock att det är en skattkista utmarkerad på kartan och stjäl den. Vännerna måste nu få tillbaka kartan för att kunna utföra sin picknick. I del två av avsnittet skickar Peter Pan en skelettnyckel till vännerna som leder till Knotklippan. Men vad har de att vänta där?

I tredje avsnittet hittar Jake, Izzy och Dudde en eldfluga som snabbt blir en god vän. Kapten Krok är dessvärre i farten igen och lyckas ta Skiner, som eldflugan kallas, för att kunna lysa upp vägen till en skatt. Jake och vännerna måste skynda sig att hitta Skiner, vars ljus håller på att försvinna när han blir ledsen. I den andra delen kommer en flaskpost med ett meddelande från Peter Pan. I den hetta som råder i Landet Ingenstans så leder kartan till den perfekta platsen, det häftiga äventyrsbadet Piraternas Plats.

I fjärde avsnittet dyker kapten Beatrice Näbbskägg upp och stjäl Kapten Kroks skepp. Jake och hans vänner måste hjälpa Krok att få tillbaka det. I del två hittar vännerna en skattkarta i en sten. Det visar sig att Dudde är lite skraj. Gänget hittar ett par skor och Dudde tar på sig dessa. Han är inte skraj längre. Kan det vara Tapperhetens stövlar?

I femte och sista avsnittet får gänget ett paket som de ska leverera vidare. Kapten Krok är dock i farten igen och lyckas lägga vantarna på paketet. När vännerna äntligen lyckas ta tillbaka det så levereras paketet som det ska. Mottagaren är ingen mindre än Kapten Krok! I andra delen är det dags för Sjöhästtävling. Kapten Krok bygger en egen sjöhäst för sig och sin besättning för att försöka vinna tävlingen. Karma is a bitch och det slutar med att vännerna måste hjälpa Krok från att drunkna i en stor virvel.

Låt oss börja med intro-låten som är en av de bästa jag någonsin hört! En låt som sätter sig på hjärnan. Fartfylld, rockig pirat låt som presenterar karaktärerna och berättar vad serien handlar om.  Den handlar om Jake, Izzy och Dudde som är tre piratvänner redo för äventyr. Sensmoralen i serien är att man ska ställa upp för varandra, hjälpa varandra, oavsett om man är vän eller fiende. Vilket visas tydligt i varje avsnitt. Figurerna interagerar med tittarna och frågar om vi vill följa med på äventyr. För varje äventyr vännerna klarar av så får de ett visst antal gulddubloner som tittarna får vara med och räkna ihop i slutet på programmet.

Jag frågar min dotter, fyra år, vad hon tycker om Jake & Piraterna, och hon svarar:

”Jake & Piraterna är roligt, men lite läskigt för att Peter Pan luras när han klär ut sig. Det är inte roligt. Musiken är ganska bra, men inte så läskig. Jag dansar lite till musiken ibland. Alla figurer är mina favoriter utom Kapten Krok och hans brorsor, för han är så elak och tar alltid saker, man måste fråga först innan man tar saker och kolla vems det är. Kapten Krok måste lära sig det.”

Som liten tittade jag väldigt mycket på gamla Disney serier som Duck Tales, Darkwing Duck och Nalle Puh. Då interagerades det inte alls med tittarna, som det gör idag. Jag har försökt få min dotter att titta på klassikerna, men hon ser helst på Jake & Piraterna och andra Disney Junior program. Hon sitter i soffan och svarar på frågor som de tecknade figurerna frågar och glatt dansar med till den svängiga musiken. Jag själv tycker mycket om Jake & Piraterna, den är rolig, spännande och lärorik. Det blir inte fjantigt på något sätt, utan det hålls på en diskret nivå, vilket är ett stort plus. Problemet annars är att det blir så mycket ”gulli-gull” och ”plutt-i-nutt” som gör att jag som förälder väljer att hitta på annat än att sitta och titta på barnens eventuella favoritprogram. Animeringen är behaglig att se på och röstskådespelet är bra. Klart sevärt barnprogram om man har mindre barn från 3 år och uppåt.

Bilder ©Disney

Jake & Piraterna räddar landet Ingenstans, reviewed by Fredrik Nyström on 2014-01-27T07:00:27+00:00 rating 4.0 out of 5
Fredrik Nyström
Hälsingepojk som blev skåning. Ser gärna en skitrolig komedi eller en sprängfylld actionrulle. Försöker lära mina två barn att uppskatta Disney och Pixar, utan framgång. "I don't need you to tell me how fucking good my coffee is, okay? I'm the one who buys it. I know how good it is."
Fredrik Nyström

Latest posts by Fredrik Nyström (see all)

Publicerad den 27 januari, 2014