Jakten

Under hela våren har Mads Mikkelsen varit Hannibal för mig i TV-serien med samma namn. Karaktären han spelar där är ondskefull, planerande och listig. Det är därför en rejäl kontrast att se honom i regissören Thomas Vinterbergs Jakten jakten00 Berättelsen utspelar sig i en dansk landsortsby där alla känner alla. Lucas (Mikkelsen) är nyligen frånskild och arbetar på förskolan i byn. Han är egentligen lärare men skolan har lagts ned för att underlaget är för klent. På arbetet träffar han Nadja (Alexandra Rapaport) och de inleder en relation.

Lucas är riktigt populär på förskolan bland barnen som får tillfälle att brottas och busa med honom på ett sätt som de kvinnliga fröknarna inte gör. Lucas bästa väns dotter Klara (Annika Wedderkopp), som också är på samma förskola, är fem år och tycker om Lucas. Hon överraskar honom med ett pärlplattshjärta och en puss. Vänligt säger Lucas till Klara att hon bara ska pussa mamma och pappa och att det är bättre att hon ger bort hjärtat till någon av sina jämnåriga kamrater. Senare på dagen säger Klara till rektorn (Susse Wold) att hon har sett hans snopp. Rektorn som är rejält besvärad av situationen tar upp det med Lucas som blir helt chockad. En barnpsykolog tas in för att tala med Klara som nu hävdar att hon inte minns allt. Inom kort blir resten av föräldrarna informerade om händelsen och Lucas hämtas av polisen.jakten01När jag ser Jakten mår jag fysikt dåligt. Det gör ont i kroppen och det kryper av obehag. Inte för att den är dålig utan tvärtom för att den är oerhört bra på att berätta Lucas inferno. Thomas Vinterberg hanterar berättelsen på ett formidabelt sätt och lägger ingen tid vid domstolsförhandlingar och polisförhör utan helt på atmosfären i byn. Blickar och skuldbeläggande utan bevis. Barn ljuger inte är devisen. Mitt barn har aldrig ljugit för mig så varför skulle hon göra det nu? Ledande frågor som leder till ”sanningar”. Paranoian är total och gradvis blir Lucas mer och mer isolerad. Det är omöjligt att inte dra paralleller med häxjakter förr i tiden och gemensamt fördömande. Att finna orken att ensam slåss för den sista värdighet som finns kvar när ingen tror på en.

Mads Mikkelsen tilldelades priset för bästa skådespelare i Cannes 2012 och det är mer än välförtjänt. Hans porträtt av Lucas som snurrar ner i ett mörkrets spiral är otäckt realistiskt och jag fick påminna mig mer än en gång att det ”bara” är en film. En av de absolut bästa sekvenserna är när Lucas är i kyrkan och allt bara rämnar för honom. All ilska över att vara oskyldigt anklagad, desperationen i hans blick och smärtan han utstått. Han tittar på sin bästa vän över kyrkgången och förmedlar allt detta i en enda blick. Det är enastående bra.
jakten02Jakten får mig själv att fundera över hur enkelt det skulle vara att hamna i samma situation själv. Jag brukar fäktas med Star Wars-lasersvärden med grabben och hans kompisar. Klart att jag vänder upp och ner på ungarna, brottas och kittlas med dem precis som min far gjort med mig när jag växte upp. Samtidigt slår det mig att det som Lucas råka ut för kan vilken man som helst råka ut för. Hur enkelt det är att förstöra en persons liv med en lögn som får ett eget liv. Finns det en värre anklagelse för en man? Att säga att Jakten är en av 2012 års bästa filmer är lätt. Se den så förstår du varför.

Rating: 4.5/5 (2 votes cast)
Jakten, reviewed by Mats Lundberg on 2013-08-27T07:00:33+00:00 rating 5.0 out of 5

Publicerad den 27 augusti, 2013