James Bond #20: Die Another Day
Rating: 1.3/5 (4 votes cast)

James Bond #20: Die Another Day

Pierce Brosnan avslutar sin sejour som James Bond med en film som mycket väl kunde ha blivit den sista i serien någonsin och med tanke på resultatet av denna tror jag ingen hade protesterat.

Efter ett misslyckat uppdrag i Nordkorea där Bond blir tillfångatagen och så småningom släppt i en dyrköpt byteshandel dras hans 00-status in. Istället för att njuta av vad jag förmodar är en slags betald semester tar han saken i egna händer och börjar följa ett spår av diamanter. Från en märklig plastikkirurgklinik på Cuba, där han stiftar bekantskap med den kvinnliga agenten Jinx, befinner sig Bond snart på Island där rike filantropen Gustav Graves som byggt en gigantisk solreflekterare tycks ha med redan nämnda diamanter att göra. Det finns en koppling till debaclet i Nordkorea och 007 ser sig snart återinstallerad i MI6.

Den bullriga och överdrivet långa sekvensen innan förtexterna gör mig tveksam och när Madonnas titelspår kickar igång känns det direkt att det här inte kommer vara något att skriva hem om. Nu har jag inte alla filmerna i serien färskt i minnet, men visst måste detta vara enda gången som handlingen i viss mån tillåts fortsätta under det musikvideoliknande segmentet? Bisarrt nog är det även en slags tortyrmontage där vi får se nordkoreanska fångvaktare tortera vår favoritagent i vad som visar sig vara ett drygt år. Att låten sedan är under all kritik och designen på förtexterna förmodligen bland de sämsta lägger ribban på vad vi kan förvänta oss i fortsättningen.

Die Another Day är inget annat än ett påkostat, skramligt och nästan vulgärt spektakel till actionfilm, där man tänjer på mycket av det som gjort filmerna om James Bond till vad de är. För det första får vi för en gångs skull se en av de många sexscener som tidigare alltid hamnat innan tagningarna, tydligen ansåg någon att detta var nödvändigt när klivet in i 2000-talet var taget. Men det mest frapperande är ändå hur man fullständigt släppt på tyglarna vad gäller realism och fullständigt omfamnat någon slags vansinnig science fiction. Bond har en bil som kan bli osynlig, skurkar byter ut sin DNA så deras anlete förändras och någon ha blixtskjutande handskar. Visst har serien haft element av detta genom alla tider, men här känns det inte fräscht eller spännande, bara desperat och långsökt. Bland alla dessa störande moment kan man även spela produktplaceringsbingo.

Min uppfattning har länge varit att Pierce Brosnan varit rätt bra i rollen, men tvingats brottas med dåliga manus efter GoldenEye. Efter att nu ha sett samtliga framträdanden är jag inte så övertygad, då han hela tiden känns oengagerad och ganska tom. Filmernas brister till trots hade de kunnat vägas upp någorlunda av en något mer karismatisk huvudrollsinnehavare. I Die Another Day gör han förmodligen sin sämsta insats hittills och får se sig trumfad av Halle Berry som lyckas bättre i sina försök att rädda filmen. Resterande skådespelare är antingen bleka eller irriterande överspelande och de får även finna sig i att omges av specialeffekter som daterats väldigt illa.

Moonraker brukar vara den Bondfilm som får mest skit, men i mina ögon råder det ingen tvekan om att detta är den klart sämsta. Hade det inte varit för att den snudd på panikartade överdådigheten ger den en liten kalkonstämpel som har ett märkligt underhållningsvärde skulle betyget varit än lägre. Den är inte lika tråkig som exempelvis The World Is Not Enough, men herregud vilken tragisk actionfilm. Med tanke på seriens kraftiga nedåtgående spiral kändes det som att Die Another Day skulle komma att utgöra slutstenen för filmerna om agenten med rätt att döda. Så blev det inte.

Rating: 1.3/5 (4 votes cast)
James Bond #20: Die Another Day, reviewed by Erik Nyström on 2012-10-17T00:07:50+00:00 rating 0.5 out of 5

Publicerad den 17 oktober, 2012